کد محصول: 1896

تعداد صفحه: 130 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 35000 تومان

تاثیر ساختار هیئت مدیره و سهامداران کنترلی بر عملکرد مالی

چکیده:

وجود سهامداران کنترلی و عمده در شرکت، باعث تمرکز مالکیت در دست عده ای محدود می شود این تمرکز مالکیت هر چه بیشتر شود احتمال افزایش تبانی سهامداران عمده و کنترلی را با مدیریت را افزایش می‌دهد از سوی دیگر وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی و عمده احتمال این تبانی و سوءاستفاده را دو چندان می کند، همچنین برقراری مکانیسم‌های حاکمیت شرکتی می تواند باعث کاهش اثرات منفی وجود سهامدارن کنترلی شود مکانیسمهایی چون استقلال هیئت مدیره و سهامدارن نهادی در این پزوهش مورد بررسی قرار گرفته اند تا تاثیر آنها بر روی اثرات منفی وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی را بررسی شود. در این پژوهش با روش نمونه‌گیری حذف سیستماتیک ۱۰۹ شرکت انتخاب و با استفاده از روش رگرسوت حداقل مربعات تعمیم یافته فرضیات آزمون شد. نتایج نشان می‌دهد که وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی احتمال افزایش تاثیر منفی بر عملکرد شرکت را افزایش می‌دهد و از طرفی مکانیسم های حاکمیت شرکتی در کاهش اثر منفی حضور نماینده سهامداران کنترلی در هیئت مدیره مثبت بوده است.

واژگان کلیدی: سهامداران کنترلی، سهامداران نهادی، استقلال هیئت مدیره.

مقدمه
یکی از ابزارهای تقسیم بهینه منابع، بازارهای اوراق بهادار است. بنابراین هر مشکلی که در بازار مذکور بوجود آید، تنها مسئله اقتصادی نیست؛ بلکه به موضوعی اجتماعی نیز مبدل می‌شود که در آن منافع عمومی جامعه به خطر خواهد افتاد. در سال ۱۹۲۹ بحرانی بزرگ در بورس امریکا پدید آمد که علت آن، مشکل نمایندگی بود. مشکل نمایندگی یا جدا شدن مالکیت از مدیریت ابتدا توسط آدام اسمیت در سال ۱۷۷۶ مطرح شد و برای اولین بار توسط «برل و مینز» تجزیه و تحلیل شد. امروزه این جدایی با نام مشکل نمایندگی شناخته می‌شود و بدین معنی است که چگونه میتوان اطمینان داشت که مدیران از آزادی عمل خویش در راستای منافع سرمایه‌گذاران استفاده خواهند کرد، پس از پیدایش مشکلات نمایندگی به جهت حفظ منافع عمومی باید اطلاعات، مصون‌سازی شده و منافع مدیران و مالکان همسو شود که از ابزارهای مختلفی در این مورد استفاده شده است؛ مانند کاربرد تئوری اخلاق در حسابداری، ایجاد استانداردهای حسابداری، کنترل‌های داخلی، حسابرسی داخلی و مستقل، وجود مدیران غیر موظف در هیئت مدیره و بکارگیری رویه های بلندمدت پاداش. با این همه باز هم مشکلات کمتر نشده؛ بلکه پیچیدگیهای آن بیشتر شده است. معیارهای کنترلی که به منظور کاهش مشکلات نمایندگی در نظر گرفته شده بود، نه تنها کارا نبوده؛ بلکه حداقل نظارتها را نیز اجرا نمیکرد. در واقع تمامی معیارهای ذکر شده بصورت ظاهری و فقط در جهت رعایت قوانین بوده‌اند بدون اینکه بتوانند از منافع سهامداران در مقابل مدیران حمایت نمایند. علت آن شاید نبود مکانیزم‌هایی از حاکمیت شرکتی؛ بویژه حضور سهامداران نهادی است که بتواند علاوه بر مطابقت بر تمام معیارهای گفته شده، به هدف غایی شرکت؛ یعنی افزایش منافع سهامداران منجر شود. حاکمیت شرکتی به معنای قوانین، مقررات، ساختارها، فرهنگها و سیستم‌هایی است که موجب دستیابی به هدفهای پاسخگویی، شفافیت، عدالت و رعایت حقوق ذینفعان می‌شود.

 

فهرست مطالب

فصل اول ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مساله ۳
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ۵
۱-۴- اهداف پژوهش ۷
۱-۴-۱- اهداف علمی ۷
۱-۴-۲- اهداف کاربردی ۸
۱-۵- سوالات پژوهش ۸
۱-۵-۱- سوال اصلی ۸
۲-۵-۱- سوال های فرعی ۸
۱-۶- فرضیه‌های پژوهش ۹
۱-۷- متغیرهای پژوهش ۹
۱-۷-۱- متغیر وابسته ۹
۱-۷-۲- متغیر مستقل ۱۰
۱-۷-۳- مدل مفهومی پژوهش ۱۰
۱-۸- روش پژوهش ۱۱
۱-۹- روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده‌های پژوهش ۱۱
۱-۱۰- روش تجزیه وتحلیل داده‌ها ۱۱
۱-۱۱- جامعه و نمونه آماری ۱۲
۱-۱۲- قلمرو پژوهش ۱۲
۱-۱۲-۱- قلمرو موضوعی ۱۳
۱-۱۲-۲- قلمرو زمانی ۱۳
۱-۱۲-۳- قلمرو مکانی ۱۳
۱-۱۳- تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش ۱۳
۱-۱۳-۱- کیوی توبین (شاخص عملکرد مالی) ۱۳
۱-۱۳-۲ اعضای هیئت مدیره نماینده‌ی سهامداران کنترلی ۱۳
۱-۱۴- ساختار پژوهش ۱۴
۱-۱۵- خلاصه فصل ۱۵
فصل‌دوم ۱۶
۲-۱- مقدمه ۱۷
۲-۲) عملکرد ۱۷
۲-۲-۱) اهمیت ارزیابی عملکرد ۱۸
۲-۲-۲) معیارهای ارزیابی عملکرد ۱۹
۲-۲-۲-۱) معیارهای سنجش بازده مبتنی بر اطلاعات حسابداری ۱۹
۱) قیمت سهام ۱۹
۱) سود ۲۰
۶) نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) 20
۷) نرخ بازده دارایی‌ها (ROA) 21
۲-۲-۲-۲) معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری و اطلاعات بازار ۲۱
۱) نسبت قیمت به سود (P/E) 21
۲) نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام ۲۲
۳) نسبت توبین Q 22
۲-۲-۲-۳) معیارهای اقتصادی ۲۲
۲) ارزش افزوده اقتصادی(EVA) 23
۳) ارزش افزوده اقتصادی تعدیل‌شده (REVA) 23
۲-۳) انواع مالکیت در شرکت های سهامی عام ۲۴
۲-۳-۱) تئوری مالکیت ۲۵
۲-۳-۱-۱) تئوری نمایندگی ۲۵
۲-۳-۱-۲) تئوری هزینه معاملات ۲۶
۲-۳-۱-۳) تئوری ذینفعان ۲۶
۲-۴) حاکمیت شرکتی ۲۷
۲-۴-۱) دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی ۲۸
۲-۴-۲) اهداف حاکمیت شرکتی ۲۹
۲-۴-۳) طبقه بندی حاکمیت شرکتی ۲۹
۲-۴-۴) انواع حاکمیت شرکتی ۳۱
۲-۴-۵) حاکمیت شرکتی در قوانین ایران ۳۲
۲-۵) نقش سرمایه گذاران نهادی در حاکمیت شرکتی ۳۳
۲-۵-۱) سرمایه گذاران نهادی ۳۳
۲-۵-۲) دلایل رشد سرمایه گذاران نهادی ۳۴
۲-۵-۳) میزان مالکیت نهادی ۳۴
۲-۶) بازیگران عرصه حاکمیت شرکتی ۳۵
۲-۶-۱) مشتریان داخلی و خارجی شرکت ۳۶
۲-۶-۲) قانون گذاران و سایر نهادهای مرتبط با کسب و کار شرکت ۳۶
۲-۶-۳) مدیر عامل و تیم اجرایی ۳۶
۲-۶-۴) سهامداران ۳۷
۲-۶-۵) هیأت مدیره ها ۳۷
۲-۶-۵-۱) نقش هیأت مدیره ۳۷
۲-۶-۵-۲) مدیران غیر موظف در ترکیب هیأت مدیره ۳۸
۲-۶-۵-۳) ترکیب هیأت مدیره ۳۸
۲-۶-۵-۴) اندازه هیأت مدیره ۳۹
۲-۶-۵-۵) نقش مدیران غیر موظف در حاکمیت شرکتی ۴۰
۲-۷) ساز و انتخاب عضو مستقل هیات مدیره در کشور ۴۱
۲-۸-) فرآیند و مرجع انتخاب عضو مستقل هیأت مدیره ۴۲
۲-۹) نقش کمیته گزینش، نامزدی و انتصاب هیأت مدیره ۴۲
۲-۹-۱) نقش مجمع عمومی ۴۳
۲-۹-۲) تعداد و مدت انتصاب عضو مستقل هیأت مدیره ۴۴
۲-۱۰) راه کارهای ارتقای کارآیی هیأت مدیره ۴۵
۲-۱۰-۱) رویکرد مدیر امین ۴۵
۲-۱۰-۲) افزایش مسئولیت های اعضای هیأت مدیره ۴۵
۲-۱۱) عضو مستقل هیأت مدیره در بازار سرمایه ایران ۴۵
۲-۱۲) عوامل موثر بر ترکیب هیأت مدیره و جنبه های مختلف آن ۴۶
۲-۱۲-۱) عوامل شرکتی ۴۶
۲-۱۲-۲) عوامل فرهنگی ۴۷
۲-۱۲-۳) عوامل بازاری ۴۷
۲-۱۲-۴) عوامل حاکمیتی ۴۸
۲-۱۲-۵) عوامل قانونی ۴۹
۲-۱۳) وظایف هیأت مدیره ۴۹
۲-۱۴) حاکمیت شرکتی شرکت های هیأت مدیره محور ۵۰
۲-۶- پیشینه پژوهش ۵۱
۲-۶-۱- پیشینه داخلی ۵۱
۲-۱۲-۲- پیشینه خارجی ۵۶
فصل سوم ۶۲
۳-۱مقدمه ۶۳
۳-۲ روش تحقیق ۶۳
۳-۳ روش و ابزار گردآوری اطلاعات: ۶۴
۳-۴ جامعه مطالعاتی تحقیق ۶۴
جدول ۳-۲ فراوانی اعضای نمونه به تفکیک نوع صنعت ۶۷
۳-۵ فرضیه سازی و ملاک انتخاب فرضیه‌ها: ۶۸
۳-۶ تبیین مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرها ۶۹
۳-۶-۱ متغیر وابسته تحقیق ۷۰
۳-۶-۲ متغیرهای مستقل تحقیق ۷۰
۳-۶-۴ متغیرهای کنترلی: ۷۱
۳-۶-۵ مدل مفهومی پژوهش ۷۳
۳-۷ انواع داده‌ها: ۷۴
۳-۷-۱ انواع مدل‌های به کار رفته در داده‌های ترکیبی ۷۵
۳-۷-۲ مدل اثر ثابت ۷۶
۳-۷-۳ مدل اثر تصادفی ۷۶
۳-۷-۴ آزمون های تشخیصی ۷۷
۳-۸ روشهای جمع آوری و منابع داده های تحقیق ۷۷
۳-۹ روش تجزیه وتحلیل داده ها ۷۸
۳-۹-۱- مفهوم رگرسیون ۷۸
۳-۹-۲- رگرسیون چند گانه: ۷۹
۳-۹-۳- آزمون فرضیه برای ضرایب رگرسیون ۷۹
۳-۹-۴- آزمون معنی‌دار بودن معادله رگرسیون ۷۹
۳-۹-۶- آزمون هم خطی متغیرهای مستقل ۸۰
۳-۹-۷- آزمون استقلال خطاها ۸۱
۳-۹-۸- آزمون نرمال بودن خطاها ۸۱
۳-۱۰ خلاصه فصل ۸۱
فصل چهارم ۸۳
۴-۱ مقدمه ۸۴
۴-۲) جامعه آماری ۸۴
۴-۳) نمونه آماری ۸۵
نمونه آماری ۱۰۹ شرکت از میان کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد که نحوه انتخاب نمونه در فصل سوم ذکر گردیده است. ۸۵
۴-۴ تجزیه و تحلیل مدل های پژوهش ۸۷
۴-۴-۱ آمار توصیفی ۸۷
۴-۴-۲ تجزیه و تحلیل مدل ۸۸
۴-۴-۳ آزمون فرضیات تحقیق ۹۱
۴-۴-۳-۱ آزمون فرضیه اول ۹۱
۴-۴-۳-۲ آزمون فرضیه فرعی اول ۹۳
۴-۴-۳-۳ آزمون فرضیه فرعی دوم ۹۵
۴-۴-۳-۳ آزمون فرضیه فرعی سوم ۹۷
۴-۵ خلاصه فصل ۹۹
فصل پنجم ۱۰۰
۵-۱- مقدمه ۱۰۱
۵-۲. خلاصه پژوهش ۱۰۱
۵-۳. نتایج آزمون فرضیه‌ها ۱۰۲
۵-۳-۱. نتایج آزمون فرضیه اول ۱۰۲
۵-۳-۲. نتایج آزمون فرضیه فرعی اول ۱۰۳
۵-۳-۳. نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم ۱۰۳
۵-۳-۴. نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم ۱۰۴
۵-۵. پیشنهادهای مبتی بر نتایج پژوهش ۱۰۵
۵-۷. پیشنهادهایی برای پزوهش های آتی ۱۰۶
۵-۸. محدودیت‌های پژوهش ۱۰۷
۵-۹. خلاصه فصل ۱۰۷
منابع و ماخذ ۱۰۸
منابع فارسی: ۱۰۹
منابع لاتین: ۱۱۱
ضمائم و پیوست‌ها ۱۱۳

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پایان نامه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد