کد محصول: 2251

تعداد صفحه: 30 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 28000 تومان

انتشار تکنولوژی

چکیده

هر دستاورد فنی و تکنولوژیکی، اگر در کل سیستم انتشار نیابد، هیچگونه منافع اقتصادی بلند مدتی برای کلیت صنعت در پی نخواهد داشت. در سال‌های اخیر، تمامی کشورهای صنعتی پیشرفته (همچنین برخی از کشورهای در حال توسعه)، برنامه‌ها و سیاست‌های بسیار زیادی را با هدف ارتقاء انتشار تکنولوژی تدوین و دنبال کرده‌اند. در این راستا، نه تنها به سیاستگذاری مناسب (با هدف تسریع انتشار تکنولوژی و تقویت ارتباط کاربران و تولیدکنندگان تکنولوژی)، بلکه به خلق و توسعه سیستم‌های پشتیبانی و زیرساختی انتشار تکنولوژی نیز توجه خاصی مبذول می‌شود. در مقاله حاضر، سعی در ارتقا سطح تکنولوژیکی بنگاه های کوچک و متوسط، براساس سیاست انتشار تکنولوژی به آنها شده است.

این امر باعث بهبود ظرفیت جـذب تکنولوژی و در نهایت افزایش رقابت‌پذیری بنگاه ها در بازارهای داخلی و خارجی می شود؛ لـذا برای تحقق این امر نیاز به شناسایی عوامل تسهیل فراینـد انتشار تکنولوژی است. همچنین باید سیاست‌های دولت برای تقویت و اجرای این عوامل پایه‌ریزی شود.

واژگان “انتشار فناوری” و “اشاعه فناوری” که معادل­های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای دو واژه “Technology Diffusion” و “Technology Dissemination” هستند هر دو در متون علمی دیده می‌شوند اما تمیز بین این دو، در حوزه مطالعاتی سیاستگذاری علم و فناوری (به اختصار STP)، نه تنها در زبان فارسی که در زبان انگلیسی هم به ندرت تصریح شده است.

بردلی و همکاران این دو را از نظر فعال (عمدی) یا منفعل (غیرعمدی) بودن بدین­گونه متمایز می­کنند: “اشاعه؛ تلاشی فعال و برنامه‌ریزی شده در جهت تشویق گروه­های هدف برای پذیرش یک نوآوری” و “انتشار؛ گسترش منفعل یک نوآوری است که معمولاً غیررسمی و تا حد زیادی کنترل نشده است”. البته ارجاع به این تعریف (تنها ۶ ارجاع) قابل توجه نیست. دیرینگ اشاعه را حالت تکامل­یافته انتشار می‌داند و می­نویسد: “پیشرفت علم اشاعه نسبت به نظریه انتشار نوآوری، مفهوم‌سازی بخش اجتماعی و شبکه­های اجتماعی به جای جامعه نزدیک است.

واژگان کلیدی:

تکنولوژی- مدیریت تکنولوژی- انتقال تکنولوژی

مقدمه

شاید بتوان گفت که تا پیش از قرن هجدهم انقلاب صنعتی تکنولوژی و صنعت اتکای بیشتر بر تجربه داشت و پس از آن هر چه رویدادها به عصر کنونی نزدیک می شود پویایی علم در عرصه تکنولوژی گسترده و عمیق تر می شود تا جایی که صنعت پیشرفته هسته یی امروز، صرفا با همت دانشمندان و محاسبات آنان عملی است. به زبانی دیگر تکنولوژی و صنعت کاملا به علم وابسته است.

هر تکنولوژی نو بر هم زننده نظم و سنت گذشته است. چنین روندی گسست یا تاخر فرهنگی را در جامعه ایجاد می کند که اگر چاره اندیشی نشود به عدم تعادل ها میدان داده می شود. گسست فرهنگی باعث می شود که انتقال فکر و تجربه از گذشته به حال و آینده دچار مشکل شود. چنین بریدگی فرهنگی مانع انتقال میراث ملی، سنن و آداب و رسوم نیک گذشتگان به نسل بعد می شود.

نسل امروز، ممکن است تصور کند که هیچ وقت چیزی برای گفتن نداشته و بایستی که از صفر شروع کند. تکرار این از صفر شروع کردن ها خود بحران های فردی و اجتماعی را دامن می زند و عدم تعادل ها را استمرار می بخشد. از نظر طبیعی برخورد تکنولوژی کهنه و نو، به جا افتادن یکی و انزوای دیگری تمایل دارد(صابری و امینی،۱۳۸۰).

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
بیان مساله ۶
اهمیت و ضرورت ۷
تعریف تکنولوژی ۸
انتقال تکنولوژی ۱۰
برخی از عوامل تاثیرگذار برنحوه انتقال ۱۱
تحول تکنولوژی ۱۱
مفهوم و انتقال تکنولوژی ۱۲
کانالهای انتقال تکنولوژی ۱۳
عوامل موفقیت انتقال تکنولوژی به کشورهای درحال توسعه ۱۴
تجربه ژاپن ۱۵
تجربه کره جنوبی ۱۷
روشهای انتقال تکنولوژی ۱۹
الف : انتقال تکنولوژی به صورت رسمی ۱۹
ب: انتقال تکنولوژی به صورت غیر رسمی ۲۳
استخدام پرسنل فنی و علمی ۲۳
اعزام نیرو به خارج، برای آموزش و کسب تجربیات عملی ۲۳
فرآیند انتقال تکنولوژی ۲۴
۱- انتخاب و کسب تکنولوژی ۲۵
۲- انطباق ، کاربرد و جذب تکنولوژی ۲۵
۳- توسعه و انتشار تکنولوژی ۲۷
۴- مرحله شناخت و انتخاب ۲۸
۵- مرحله مذاکره ۲۹
۶- مرحله انعقاد قرارداد ۲۹
۷- مرحله نظارت بر حسن انجام مفاد قرارداد ۳۰
نتیجه گیری ۳۱
منابع ۳۳

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد