کد محصول: 1754

تعداد صفحه: 89 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 35000 تومان

بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار

کلیات پژوهش

۱-۱- مقدمه

طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، هدف صورت‌‌های مالی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه‌بندی‌شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده‌ از استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات، “مربوط بودن ” و “قابل‌اتکا بودن ” و خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، “قابل‌مقایسه بودن ” و “قابل‌فهم بودن ” است. اطلاعاتی که فاقد این خصوصیات باشد، مفید نبوده و یا دارای فایده محدودی است. ازآنجاکه خصوصیات کیفی قابل‌مقایسه بودن و قابل‌فهم بودن، بر مفید بودن اطلاعات می‌افزاید، وجود ثبات رویه حسابداری در روش‌های حسابداری بکار گرفته‌شده و افشاء مناسب اطلاعات الزامی است (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸: ۱۴). استانداردهای حسابداری ایران مقرر می‌کند که شرکت‌ها باید ارقام صورت‌های مالی را به‌صورت مقایسه‌ای همراه با ارقام سال جاری ارائه و افشا کنند (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸). بر این اساس ارقام سال قبل در سال جاری، بار دیگر از سوی شرکت و حسابرس مورد بازبینی و طبقه‌بندی قرارگرفته و در صورت وجود اشتباهی بااهمیت در ماهیت و نحوه طبقه‌بندی و نیز مبالغ سال قبل، می‌بایست در سال جاری تجدید ارائه شوند. بدین ترتیب تجدید ارائه می‌تواند به معنای وجود یک نقص یا اشکال تعبیر شود که در سال جاری کشف‌شده است؛ البته به‌شرط آنکه ناشی از تغییر در رویه‌های حسابداری نباشد. مطالعات نیز نشان می‌دهند که درصد بالایی از تجدید ارائه در ایران، به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداری بوده است (کردستانی و همکاران، ۱۳۸۹).
ایجاد فضای بی‌اعتمادی در بازار سرمایه، غیرقابل ‌اتکا تصور شدن صورت‌های مالی، تلاش برای دسترسی به اطلاعات در خارج از بورس، زیان ناشی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی و درنهایت تضییع منابع عمومی جامعه، بخشی از پیامدهای این امر است (همان). بنابراین، تجدید ارائه مستمر اقلام در دوره‌های پی‌درپی و رواج آن میان شرکت‌های ایرانی، به اعتبار صورت‌های مالی، آسیب می‌زند و موجب تخصیص و توزیع ناکارآمد ثروت و کاهش اعتماد مردم به بازارهای سرمایه می‌شود (بهار مقدم و دولت‌آبادی، ۱۳۹۱).

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- مسئله پژوهش ۲
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ۴
۱-۴- اهداف پژوهش ۴
۱-۵- سؤال پژوهش ۴
۱-۶- فرضیه‌های پژوهش ۵
۱-۷- روش انجام پژوهش ۵
۱-۷-۱- روش پژوهش و گردآوری دادهها ۵
۱-۷-۲- متغیرهای پژوهش ۵
۱-۷-۳- جامعه آماری و نمونه پژوهش ۶
۱-۷-۴- روش تجزیه‌ و تحلیل دادهها ۶
۱-۷-۵- استفاده‌کنندگان از نتایج پژوهش ۶
۱-۸- تعریف واژه‌های کلیدی ۷
۱-۹- ساختار پژوهش ۷
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش ۸
۲-۱- مقدمه ۹
۲-۲- مبانی نظری پژوهش ۹
۲-۲-۱- مفهوم گزارشگری اطلاعات مالی ۹
۲-۲-۲- تجدید ارائه صورت‌های مالی، دلایل و تقسیمبندی آن ۱۰
۲-۲-۳- مسائلی در رابطه با تجدید ارائه صورت‌های مالی ۱۲
۲-۲-۳-۱- اعتبار پایین مدیریت ۱۳
۲-۲-۳- ۲- شکاف ادراک ۱۳
۲-۲-۳-۳- اثر آشکار شدن بخشی از ابهامات در مورد تجدید ارائه (تأثیر بر گستره‌ای وسیع) ۱۳
۲-۲-۳- ۴- اختلال در ارتباط و واکنش شرکت ۱۳
۲-۲-۳- ۵- عدم همسویی بین مدیریت، حسابرسان و سایر مسئولان ۱۴
۲-۲-۴- پیامدهای تجدید ارائه صورت‌های مالی ۱۴
۲-۲-۴-۱- واکنش بازار به تجدید ارائه ۱۵
۲-۲-۴-۲- تغییرات حاکمیت شرکتی ۱۶
۲-۲-۴-۳- کاهش اعتماد جامعه نسبت به اظهارنظر حسابرسان ۱۶
۲-۲-۴-۴- کاهش رشد شرکت ۱۷
۲-۲-۵- تجدید ارائه و رشد شرکت ۱۷
۲-۳- پیشینه و تاریخچه موضوع پژوهش ۱۸
۲-۳-۱- پیشینه خارجی پژوهش ۱۸
۲-۳-۲- پیشینه داخلی پژوهش ۲۰
۲-۴- خلاصه فصل ۲۳
فصل سوم: روش اجرای پژوهش ۲۴
۳-۱- مقدمه ۲۵
۳-۲- روش انجام پژوهش ۲۵
۳-۳- فرضیه‌های پژوهش ۲۵
۳-۴- متغیرهای پژوهش ۲۶
۳-۴-۱- متغیر مستقل ۲۶
۳-۴-۲- متغیرهای وابسته ۲۶
۳-۴-۳- متغیرهای کنترلی ۲۷
۳-۵- الگوی پژوهش ۲۸
۳-۶- قلمرو پژوهش ۲۹
۳-۷- جامعه آماری و نمونه پژوهش ۲۹
۳-۸- روش گردآوری دادهها ۳۰
۳-۹- روش تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیهها ۳۰
۳-۱۰- ابزار تجزیه‌ و تحلیل دادهها ۳۰
۳-۱۱- خلاصه فصل ۳۱
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها ۳۲
۴-۱- مقدمه ۳۳
۴-۲- آمار توصیفی ۳۳
۴-۳- ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش ۳۴
۴-۴- آزمون فرضیه‌های پژوهش ۳۵
۴-۴-۱- آزمون فرضیه اول ۳۵
۴-۴-۲- آزمون فرضیه دوم ۳۷
۴-۴-۳- آزمون فرضیه سوم ۳۸
۴-۴-۴- آزمون فرضیه چهارم ۳۹
۴-۵- خلاصه فصل ۴۱
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری ۴۲
۵-۱- مقدمه ۴۳
۵-۲- مروری بر نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش ۴۳
۵-۳- ایستایی یا پایایی ۴۳
۵-۴- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها ۴۴
۵-۴-۱- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول ۴۴
۵-۴-۲- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم ۴۴
۵-۴-۳- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم ۴۴
۵-۴-۴- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم ۴۵
۵-۵- نتایج کلی پژوهش ۴۵
۵-۶- پیشنهادی‌های پژوهش ۴۶
۵-۶-۱- پیشنهادهایی ناشی از نتایج پژوهش ۴۶
۵-۶-۲- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ۴۶
۵-۷- محدودیت‌های پژوهش ۴۶
منابع ۴۸
الف) منابع داخلی ۴۸
ب) منابع خارجی ۵۰

 

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پایان نامه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد