کد محصول: 1261

تعداد صفحه: 110 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

 

چکیده

امروزه می توان کمیت و کیفیت انرژی الکتریکی تولید شده در یک کشور را معیاری مناسب برای سنجش پویایی صنعتی آن کشور در نظر گرفت.یعنی بایستی علاوه بر تامین کافی این انرژی سطح کیفی آن در حد مطلوب نگه داشته شود.

بارهای غیر خطی با ایجاد هارمونیک های ولتاژ و جریان از جمله مشکلات و مسایل در این زمینه ها است . با توجه به اثرات مخرب هارمونیک ها استانداردهایی برای محدود نگه داشتن آنها وضع گردید و روش های گوناگونی نیز برای مقابله با آنها ارایه گردیده است که از جمله آنها استفاده از فیلترهای اکتیو قدرت برای مقابله با این مشکل است.

در این پروژ ابتدا منابع تولید هارمونیک بررسی شده و با توجه به اهمیت یکسو سازها در صنعت از جمله کنترل کننده های موتورهای جریان مستقیم و القایی که از منابع تولید هارمونیک به شمار می روند بررسی دقیق در مورد میزان هارمونیک های مختلف جریان یکسو سازها انجام شده است و در ضمن بررسی اثرات هارمونیک ها بر وسایل گوناگون و سپس روش های حذف و کنترل آن مورد بررسی قرار می گیرد.در فصل چهارم به انواع کنترل کننده ها و فیلتر ها اشاره می شود.

مقدمه

امروزه پیشرفت تمدن و بالا رفتن سطح زندگی هر ملت وابسته به پویایی و رشد در عرصۀ صنعت آن سرزمین است . همچنین پیشرفت صنعتی، رشد اقتصادی و اجتماعی در راستای تولید انرژی الکتریکی ارزان قیمت و بدون وقفه قرار می گیرد . از این رو می توان کمیت و کیفیت انرژی الکتریکی تولید شده درکلیه کشور را معیاری شاخص برای سنجش میزان رشد و پیشرفت محسوب نمود . اما به کار گیری تجهیزات و مصرف کننده های مخالف خود زاینده مشکلاتی در سطح کیفیت مطلوب این انرژی می گردد . از جمله این مسائل و مشکلات وجود هارمونیک های جریان و ولتاژ در پی استفاده از بارهای غیر خطی است. هارمونیک مولفه سینوسی یک موج یا مقدار متناوبی است که فرکانس آن مضرب صحیحی از فرکانس موج اصلی است . در سال ۱۸۰۷ فوریه ریاضی دان فرانسوی نشان داد که هر موج تناوبی را می توان بصورت مجموعه ای از موج های سینوسی توصیف نمود . این مجموعه به نام خود او سری فوریه معروفی است . فرکانس هر یک از موجهای سینوسی این مجموعه ضریب صحیحی از فرکانس. موج تناوبی پایه می باشد و هر جمله این سری به عنوان یک هارمونیک فرکانس پایه تعریف می گردد . در بررسی های عمومی سیستم قدرت معمولاً تنها از فرکانس پایه استفاده می شود و مفاهیم ریاضی فازی و اعداد مختلط در پخش بار و محاسبات ولتاژ بر اساس فرض وجود یک فرکانس به کار گرفته می شود. در نتیجه استفاده از زاویه بارها و همچنین قدرت راکتیو در موجهای تناوبی غیر سینوسی بصورت مستقیم ممکن است کار درستی نباشد . موجهای متقارن تنها دارای هارمونیک های فرد می باشند . در حالی که موجهای غیر متقارن علاوه بر هارمونیک های فرد دارای هارمونیک های زوج نیز هستند . موج ها ممکن است متوسطی غیر از صفر داشته باشند در این گونه موارد در مجموعه سری فوریه یک جمله سینوسی با فرکانس صفر وجود خواهد داشت. که در مفهوم مهندسی برق نشان دهنده مولفه جریان مستقیم (DC) موج است . البته بیشتر وسایل و تجهیزات سیستم قدرت متقارن می باشند و در نتیجه در حالت مانا تنها هارمونیک های فرد بدون مولفه DC تولید می گردد . ولی در مواردی استثنایی عدم تقارن هم در سیستم قدرت وجود دارد. مثلاً یک یکسو کننده نیم موج تک فاز جریانهای نامتقارنی تولید می کند که هم دارای هارمونیک های زوج و هم مولفه DC است . یکسو کننده های تمام موج واینورترهای قدرت نیز چنانکه قسمت مثبت و منفی موج تولیدی آنها دقیقاً یکسان نباشد ایجاد هارمونیک های زوج می نمایند. این موضوع وقتی یکی از وسایل داخلی یک طرف پل درست کار نکند اتفاق می افتد . همچنین تجهیزاتی که بر اساس تخلیه الکتریکی یا ایجاد جرقه کار می کنند ممکن است به علت صحیح نبودن زمان جرقه زدن آنها تولید هارمونیک های زوج نمایند، این مسئله در مورد کوره های قوسی در زمان ذوب کردن آهن های قراضه پیش می آید .

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پروژه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد