کد محصول: 1966

تعداد صفحه: 110 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی جهت گیری مذهبی با تعارضات زناشویی و الگوهای ارتباطی در بین زوجین در شهر بوشهر در سال ۱۳۹۲ انجام گردید. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه زوجین شهر بوشهر است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۰۰ نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت نمونه گیری در دسترس می‌باشد. روش جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر میدانی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌های جهت‌گیری مذهبی(آلپورت)، تعارضات زناشویی(MCQ) و الگوهای ارتباطی(CPQ) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه های جمع آوری شده، از دو دسته آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد که نتایج آن ها به شرح ذیل می باشد: بین جهت گیری مذهبی با تعارضات زناشویی در بین زوجین رابطه وجود دارد و مولفه‌های جهت گیری مذهبی می توانند روی هم رفته تقریباً ۳۲.۶% از واریانس تعارضات زناشویی را تبیین نمایند. بین جهت گیری مذهبی با الگوهای ارتباطی در بین زوجین رابطه وجود دارد و مولفه های جهت گیری مذهبی می‌توانند روی هم رفته تقریباً ۳۱.۱% از واریانس الگوهای ارتباطی را تبیین نمایند. بین الگوهای ارتباطی با تعارضات زناشویی در بین زوجین رابطه وجود دارد و مولفه های الگوهای ارتباطی، می توانند روی هم رفته تقریباً ۵۰.۱% از واریانس تعارضات زناشویی را تبیین نمایند.
کلیدواژه ها: جهت گیری مذهبی، الگوهای ارتباطی و تعارضات زناشویی.

۱-۱- مقدمه
اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به صورتی روزافزون توجه روان‌شناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است. پیشرفت علم روان‌شناسی از یک سو و ماهیت پویا و پیچیده‌ی جوامع نوین از سوی دیگر، باعث شده است که نیازهای معنوی بشر در برابر خواسته‌ها و نیازهای مادی قد علم کنند و اهمیت بیشتری یابند. به طوری که سازمان بهداشت جهانی در تعریف ابعاد وجودی انسان، به ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی اشاره می‌کند و بعد چهارم یعنی بعد معنوی را نیز در رشد و تکامل انسان مطرح می‌سازد. اما علی‌رغم تاکید روز افزون دانشمندان بر بعد معنوی رشد انسان، هنوز تعریف واحدی که دربرگیرنده تمامیت معنویت باشد، ارائه نشده است (یعقوبی، ۱۳۸۷، ص ۹۳).
دین و مذهب، می‌تواند بر همه جوانب زندگی انسان از جمله بر روابط زناشویی تأثیر بگذارد. همان طور که گلین و پوز در تحقیقی در سال ۱۹۷۸ نشان داده اند افرادی که مدت طولانی با هم زندگی می‌کنند دین را به عنوان مهم‌ترین عامل رضایت‌مندی از ازدواج تلقی می‌کنند (غباری بناب، ۱۳۸۰، ص ۲۷). اعتقادات دینی و تقیدات مذهبی بر تمامی ابعاد زندگی انسان از جمله روابط خانوادگی اثرگذار است، به طوری که باورهای مذهبی هم در بروز و هم در حل اختلافات زناشویی نقش مهمی دارد (فتحی آشتیانی و عرب نیا، ۱۳۸۵).
وقتی دو نفر در کنار هم قرار می‌گیرند مسلماً اختلاف سلیقه و درگیری به وجود می‌آید. این کاملاً طبیعی است و نیاز به تغییر و تکامل را نشان می‌دهد. می‌توان از قبل برای اختلافات برنامه ریزی کرد و برای آن آماده شد. بعد از آن برای رسیدن به توافقات می‌شود استفاده کرد. خیلی آسان‌تر است که برای اختلاف آمادگی داشته باشید تا این‌که کاملاً در آن غرق شده باشید و بعد بخواهید از آن استفاده کنید. اختلاف قسمتی طبیعی از هر رابطه‌ای است و بیشتر اوقات نشانه تمام شدن عمر رابطه نیست. باید به اختلافات زناشویی خوش‌آمد گفت چون نشانه‌ای برای تلاش برای رابطه‌ای بهتر و تکامل یافته‌تر و راهی برای فهم متقابل عمیق‌تر است. پرهیز از اختلاف در زندگی زناشویی این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که مساله‌ای در زندگی زناشویی تان وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. اختلافات که بالا می‌گیرد دلیل بر این است که زن و شوهر باید وقت بیشتری با هم بگذرانند. در غیر این صورت فاصله بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شود و بیشتر از هم دور می‌شوند. اختلاف باعث از نو پیدا شدن ارزش‌های مهم می‌شود و کمک می‌کند زن و شوهر برای یک هدف مشترک دوباره با هم متحد بشوند (بارکر ، ۱۹۹۰؛ ترجمه دهقانی و دهقانی، ۱۳۷۷، ص ۱۲۱).

فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مسأله ۴
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
۱-۴- اهداف تحقیق ۸
۱-۴-۱- هدف کلی: ۸
۱-۴-۲- اهداف جزیی: ۸
۱-۵- فرضیه‏های تحقیق ۸
۱-۶- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات ۸
۱-۶-۱- تعاریف مفهومی: ۸
۱-۶-۲- تعاریف عملیاتی: ۹
فصل دوم ۱۰
۲-۱- مقدمه ۱۱
۲-۲- پیشینه نظری ۱۲
۲-۲-۲- تعارضات زناشویی ۲۳
۲-۳- پیشینه پژوهشی ۴۳
۲-۳-۱- پیشینه داخلی ۴۳
۲-۳-۲- پژوهش های خارجی ۴۷
۲-۴- جمع بندی ۵۲
فصل سوم ۵۳
۳-۱- مقدمه ۵۴
۳-۲- روش تحقیق ۵۴
۳-۳- جامعه آماری، اندازه نمونه و روش نمونه گیری تحقیق ۵۵
۳-۴- روش جمع آوری اطلاعات ۵۵
۳-۵- ابزار تحقیق ۵۵
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۵۷
فصل چهارم ۵۸
۴-۱- مقدمه ۵۹
۴-۲- آمار توصیفی جمعیت شناختی: ۶۰
۴-۳- آمار استنباطی: ۶۸
فصل پنجم ۷۴
۵-۱- مقدمه ۷۵
۵-۲- نتیجه گیری ۷۵
۵-۳- محدودیت‌های پژوهش ۸۰
۵-۴- پیشنهادات پژوهش ۸۱
۵-۴-۱- پیشنهادات پژوهشی ۸۱
۵-۴-۲- پیشنهادات کاربردی ۸۱
منابع ۸۲
الف) منابع فارسی ۸۲
ب) منابع انگلیسی ۸۸

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پایان نامه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد