کد محصول: 1884

تعداد صفحه: 82 صفحه

نوع فایل: ZIP

قیمت: 31000 تومان

پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل

مقدمه

پیشرفت تحصیلی به معنای مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد است به طوری که بتوان آنها را در دو مقوله کلی عوامل مربوط به تفاوت های فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار داد. پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر برآن سالهاست که درمرکز توجه روان شناسان تربیتی و دیگر متخصصین آموزش و پرورش قرار دارد (حیدری، ۱۳۸۱). در تعلیم و تربیت جدید نقش سنتی معلم و دانش آموز به کلی دگرگون شده است. در عصر انفجار اطلاعات تاکید نظام آموزش و پرورش بر انتقال دانش نیست چرا که حجم اطلاعات به گونه ای است که اگر فردی تمام عمر خود را به یک شاخه از علوم بپردازد کافی نمی باشد(مدانلو و همکاران، ۱۳۸۰). بنابراین آموزش و پرورش باید به جای پرداختن به موارد درسی به کل انسان بپردازد و به تمام ابعاد زندگی او توجه کند و به جای تاکید زیاد به محتوا و اطلاعات باید به تربیت یادگیرندگانی که احساس ارزش و خودباوری دارند بپردازد. عدم آگاهی به روش های تعلیم و تربیت موجب زیان های فراوانی خواهد شد. ما در مدارس اندیشه ها را آموزش می دهیم اما چگونگی اندیشیدن و چگونه یادگرفتن را آموزش نمی دهیم(شهنی ییلاق و همکاران، ۱۳۸۲).
در نظام آموزشی ما کتاب ها، نمرات و امتحانات مهمتر از دانش آموزان است و یادگیرندگان به عنوان محور و اساس برنامه های آموزشی فراموش شده اند. امروزه آنچه ما تعلیم و تربیت می نامیم صرفاً انباشت معلومات و محفوظات است. در نظام آموزشی تفکر و حل مساله سهم بزرگی ندارد. موفقیت در یادگیری با طبیعت پیچیده اش همواره توجه و نگرانی نظام های آموزشی را به همراه داشته است. نظام های آموزشی در چاره جویی و فائق آمدن بر عدم موفقیت فراگیران در یادگیری همواره دست به اصلاحاتی در سطوح مختلف تحصیلی در چارچوب مدرسه، کلاس و کتاب درس زده اند(شهنی ییلاق و همکاران، ۱۳۸۲). اما متاسفانه این اصلاحات قرین به موفقیت نبوده اند، چون اصلاحات فوق همواره متمرکز بر محتوای دروس و در چارچوب کلاس درس بوده است. در حالی که لازمه به بار دانستن اصلاحات آموزشی این است که علاوه بر انجام اصلاحات در زمینه محتوا، لازم است اصلاحاتی در زمینه فرایند یادگیری صورت گیرد.
در این پژوهش برخی از پیش آیندها و ویژگی های روانشناختی دانش آموزان در ارتباط با پیشرفت تحصیلی آنها مورد بررسی قرار می گیرد که عبارتند از خلاقیت و عزت نفس. خلاقیت عبارت از خلق ایده های جدید که مفید و کاربردی هستند و یا به عبارت دیگر خلاقیت یکی از توانایی های شناختی آدمی است که قاعدتاً از سبک شناختی او متاثر می شود. کاریلسکی ( ۱۹۸۰) خلاقیت را عبارت از گرایش برای یافتن راه حلهای مختلف، روش حل مسئله و نیز نشان دادن انعطاف پذیری و تفکر واگرا می-داند. پروچسکا (۲۰۰۲) خلاقیت را فرآیند انجام یک کار جدید و نو آوری را فرآیند یک کار متفاوت تعریف کرده است. امروزه خلاقیت و نوآوری در عرصه های مختلف اهمیت بسیاری یافته است؛ چرا که دنیای امروز، دنیای دانش و اطلاعات شناخته شده است و در هر زمینه ای که دانش با اهمیت تلقی شود، خلاقیت و نو آوری می توانند ارزشهایی به دانش موجود اضافه کنند.
از طرف دیگرکوپراسمیت (۱۹۶۷) عزت نفس را شامل قضاوت شخصی فرد در رابطه با خود می داند. همچنین روزنبرگ (۱۹۷۹) عزت نفس را عبارت از “احساس خود ارزشمندی وحرمت نفس ” می داند. با توجه به این تعاریف می توان گفت مجموع ارزیابی¬های هر فرد از خودش، عزت نفس او را تشکیل می¬دهد. اهمیت عزت نفس در روابط اجتماعی و همچنین تصمیم گیری افراد به قدری زیاد است که موضوع تحقیقات زیادی قرار گرفته و ارتباط آن با متغیرهای مختلف در تحقیقات مستندی مورد بررسی قرار گرفته است. همه این تحقیقات موید این مطلب مهمّ ا ند که عزت نفس بالا، از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان و عزت نفس پایین از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی پایین و اختلالات روانی دانش آموزان محسوب می شود(سلیمان نژاد، ۱۳۷۱).

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه ۱
بیان مسئله ۲
اهمیت و ضرورت پژوهش ۴
اهداف پژوهش ۴
سوال پژوهشی ۵
فرضیه های تحقیق ۵
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ۵
فصل دوم
مقدمه ۸
عزت نفس ۸
عزت نفس فردی و عزت نفس جمعی ۹
ابعاد عزت نفس ۹
به چه دلیل عزت نفس اهمیت دارد؟ ۱۰
شکل¬گیری خود پنداره ۱۱
منابع عمده شکل گیری خودپنداره و عزت نفس ۱۳
مقایسه عزت نفس و خود پنداره ۱۴
تفاوت عزت نفس با خویشتن پذیری ۱۴
عزت نفس از دیدگاه اسلام ۱۴
روش‏های نیل به عزت نفس ۱۵
دیدگاه‏های روان شناختی در مورد عزت نفس ۱۶
مؤلفه‏های اساسی عزت نفس ۱۷
تأثیر شیوه‏های تربیتی بر عزت نفس ۱۹
ویژگی‏های عزت نفس کم و زیاد ۱۹
عزت نفس و اعتماد به نفس ۲۰
عزت نفس و ورزش ۲۱
خلاقیت ۲۴
ویژگی‌های شخصیتی افراد خلاق ۲۷
تحول خلاقیت ۲۹
آموزش خلاقیت ۳۰
خلاقیت و نوآوری ۳۴
فرآیند خلاقیت ۳۶
تفاوت بین خلاقیت و نوآوری ۳۸
کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری ۳۹
تفاوت نوآوری با اختراع ۴۰
خلاقیت و کارآفرینی ۴۱
پیشرفت تحصیلی ۴۴
پیشینه مربوط به سن، جنسیت وپیشرفت تحصیلی ۴۶
عوامل اجتماعی، اقتصادی نیز بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد ۴۷
پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خلاقیت ۴۷
فصل سوم
مقدمه ۵۶
طرح تحقیق ۵۶
متغیرهای تحقیق ۵۶
جامعه آماری ۵۶
حجم نمونه و روش نمونه گیری ۵۶
ابزار گردآوری اطلاعات ۵۷
روش گردآوری اطلاعات ۵۷
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۵۸
فصل چهارم
مقدمه ۶۰
نتایج مربوط به فرضیه ها ۶۰
جدول شماره ۱: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه خلاقیت و مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی ۶۰
جدول شماره ۲: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ۶۰
جدول شماره ۳: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش ورود برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس ۶۱
جدول شماره ۴: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس ۶۲
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری ۶۴
محدودیت ها ۶۵
پیشنهادهای تحقیق ۶۵
منابع و مآخذ ۶۸
ضمائم ۷۵

 

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد