کد محصول: 1563

تعداد صفحه: 30 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

چکیده

تازگی موضوع مقاله حاضر آن است که نقش تضادهاو نابرابریهای طبقاتی –اجتماعی بر میزان گرایشهای تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای  شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی ۹۰-۸۹  را مورد بررسی قراردهد. موضوع  این مقاله در واقع یک مسئله اجتماعی است که بر اساس  چارچوب نظری با استناد برنظریات نظریه پردازان  :گیدنز:مارکس:وبر:لوکاچ:گلدمن :تدوین شده است برای انجام  مطالعه پنج فرضیه ارائه شده که قابل ذکراست که توسط متغیرهای تحصیلات-شغل و درآمد والدین، میزان دسترسی به امکانات مادی و خرده فرهنگهای طبقاتی –قومی اصطلاحات و مفاهیم مهم تعریف عملیاتی شده اندروش تحقیق بکاررفته با رهیافت کنونی و منطق پیمایشی در سطح  پهنانگر بوده، وروابط متغیرها ازنوع همبستگی همراه با گزارش توصیفی لحاظ نظرقرارگرفته وفن گردآوری اطلاعات پرسشنامه نیمه بسته می باشد.  تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده  با نرم افزارspss و جداول توصیفی براساس حجم نمونه ۴۰۰ نفر صورت گرفته است .
نتایج حاصله ازتحلیل نشان می دهد که بین، تحصیلات، اعتبارشغلی پدرو وضعیت درآمد والدین وگرایش تحصیلی و خرده فرهنگ طبقاتی –قومی و گرایش تحصیلی نوع رابطه معنا دار قدری بیشتر معلوم شده و توضیح مختصر داده  شود

واژگان کلیدی
نابرابری طبقاتی ، سبک زندگی ، گرایش تحصیلی ، تضاد

مقدمه:

قلمرو رشدوفعال شدن استعدادها و توانایی های آدمی را زمان-مکان یا شرایط زمانی – مکانی (موقعیت) تعیین می کند وجهت  می دهد. بنابراین تربیتی سودمند و اثر بخش خواهد بود که آن شرایط را در نظر بگیرد و با آن هماهنگ باشد و یا بتواند شرایط نامطلوب را به شرایط مطلوب تغییر دهد (شعاری نژاد۱۳۸۱، ۲۱)
به دنبال توسعه و رشد علوم وظهور جامعه شناسی آموزش و پرورش به عنوان یکی از شاخه های فرعی   علوم اجتماعی وطرح مساله ایجاد زمینه و امکانات برابر برای آموزش همگان، پرداختن به عوامل اجتماعی موثر درپیشرفت تحصیلی افراد امری مهم  دانسته می شود.پس  اهتمام به مساله آموزش وکیفیت آموزش که از اصول اساسی در فرآیند توسعه وپیشرفت همه جانبه به شمار می آید می تواند مبنا و زیر بنای عدالت اجتماعی قرارگیرد. همین امر محققان را وا  می دارد که به  پژوهش گسترده  درامرآموزش مبادرت نمایند. درجامعه امروز- با هرنظام سیاسی واجتماعی، – به مساله تربیت به عنوان یک موضوع جامعه شناختی باتاکیدبرفرایندتعلیم توجه می شود.زیرا دنیای امروز، تربیت تخصصی-حرفه ای فرزند را از نیازهای اولیه زندگی مدرن می  شناسد. (معیری،۱۳۷۷؛۹)

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه:    ۱
بیان مسئله    ۳
پیشینه مطالعاتی    ۴
چارچوب نظری:    ۶
مدل نظری :    ۱۰
فرضیه های پژوهش    ۱۲
اهداف تحقیق :    ۱۳
روش تحقیق:    ۱۴
جامعه آماری :    ۱۴
حجم نمونه:    ۱۴
تکنیک نمونه گیری:    ۱۵
فنون جمع آوری اطلاعات :    ۱۵
ارائه یافته ها وتحلیل آنها    ۱۶
۱) نقش تحصیلات ودانش رسمی والدین:    ۱۶
۲)نقش شغل والدین :    ۱۸
۳)درآمدخانواده:    ۲۱
۴) تسهیلات زندگی مادی:    ۲۲
۵) نقش خرده فرهنگ قومی:    ۲۳
نتیجه گیری:    ۲۵
پیشنهادات:    ۲۶
منابع و ماخذ:    ۲۸

 

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد