کد محصول: 2113

تعداد صفحه: 19 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

مقدمه

زمین لرزه یا زلزله وقتی رخ می دهد که حرکت یا کسانی ناگهان در کره زمین ایجاد شود.زمین سالانه حدود یک ملیون بار دچار تکان و لرزش می شود؛اما این تکان ها و لرزه ها همگی شدید نیستند و ما آن ها را احساس نمی کنیم.

فقط حدود ۵۰۰۰۰نوع از این لرزه ها به حدی قوی هستند که انسان ها وجود آن را حس می کنند.اکثر لرزش ها زمیت آنقدر ضعیف هستند که ما آن ها را حس نمی کنیم.این لرزش ها صدمه یا خسارتی به اشخاص یا ساختمان ها وارد نمی کنند.اکثر زمین لرزه ها در دریا ها و اقیانوس ها و یا مناطق غیر مسکونی روی می دهند.

در سال،فقط یک یا دو زمین لرزه بزرگ روی می دهد.شوت زمین لرزه ها به حدی است که شهر ها را ویران می سازد.به هنگام وقوع چنین زلزله هایی،صدمات و خصارات زیادی به ساختمان ها و جان و مال مردم یک منطقه وارد می شود؛در این زمین لرزه ها گاه اکثر مردم طعمه مرگی فجیع می شوند.

تکان های شدید زمین،گاه ممکن است یک یا دو دقیقه و گاه فقط چند ثانیه طول بکشد برای انسان امروزی که در ساختمان های مرتفع زندگی می کنند،زمین لرزه یک پدیده وحشت ناک و هول انگیز است؛زیرا اگر تکان و لرزش زمین قوی باشد،در ارز چند ثانیه تمام شده و کار و تلاش چندین ساله مردم شهر یا منطقه ای را در هم می کند در این مواقع خسارت وارده مساوی خسارت حاصل از انفجار میلیون ها تن مواد منفجره است.

به هنگام وقوع زلزله،علاوه بر لرزش زمین،صدا های بلند و غرش های مهیبی به گوش می رسد به طوری که انسان فکر می کند کامیون بزرگی در حال حرکت است.این صدا ها به اندازه ای گوش خراش هستند که مردم را وحشت زده می کنند.
بسیاری از زمین لرزه ها خسارت مالی و جانی را به جا نمی آورند،و فقط در اشیا و وسایل اطراف ما حرکت های غیر عادی ایجاد می کنند.

در ایـن گـونه مـواقـع،چـراغ هـا و اشیاء معلق به پیچ و تاب می افتند،شیشه ها پنجره ها در اثر ارتعاش به صدا در
می آیند،ظروف و وسایل چیده شده در قفسه ها،به پایین می ریزند و حتی ممکن است آدم ها نیز به زمین بیفتند.
بعـضـی از زمین لـرزه هـا ، با ظـهـور لکه های نورانی هـمراهند؛هنوز دانشمندان علت قـطـعـی این پدیده ها را در نیافته اتد.

به هنگام زلزله،اگر در فضای آزاد و محیط همواره یک نواخت باشید،نمی بینید که زمن حرکتی غلتانی و موج مانند پیدا کرده است این حرکت را موج زمینی می نامند.به هنگام وقوع این نوع لرزش ها،ممکن است افراد دچار سر گیجه و حالت تهوع شوند و رفعتا به زمین بخورند.

زمان زمین لرزه ها – بسته به شدت و قوت آن ها – ممکن است چند ثانیه،یا چند دقیقه و یا چند ساعت به طول انجامد.گاه هم منطقه ای معین،برای روز های متوالی دچار زمین لرزه های مکرر می شود که در این صورت آن رو ویرانه های به جا مانده از آن وحشت ناک خواهد بود.

معمولا بعد از وقوع زلزله و توقف تکان ها و لرزش های زمین،مردم،حیران و هراسان بر جای می مانند و با حالت عجیبی از یکـدیـگر می پرسند کـه چه اتفاقی افتاده اسـت؟در چنین حالتی غالب مردم دچـار سردرگـمی می شوند.

آه هایی که از خطرات و صدمات آثار زمین لرزه جان سالم برده اند،در بیرون آوردن افراد حبس شده و محـروم از زیر آوارهـا و دیوار های فرو ریـخـته کمک می کنند و اگر آتـش سوزی شـده باشـد،آن را محـار می کنند؛و یا به تخلیه منازل و ومکان ها می پردازند تا باقیمانده دارایی خویش را در مقابل تکان های احتمالی زمین در آینده نزدیک حفظ کنند.

فهرست مطالب

مقدمه ۱
زلزله چیست ؟ ۳
آمادگی ۵
پیش از قرون میانه ۶
بزرگی زمین‌لرزه ۶
انواع زلزله ۷
ثبت زلزله‌ها ۷
اندازه گیری زلزله ۷
انواع امواج زلزله ۸
امواج داخلی ۸
امواج سطحی ۸
امواج طولی(P) : 9
امواج برشی(S) : 9
امواج لاو (love) : 10
امواج رایلی LR 10
مقیاس ریشتر ۱۰
تعریف زلزله ۱۰
رعایت نکات ایمنى قبل از وقوع زلزله ۱۲
مهم ترین زلزله های ۵۰ سال اخیر ایران ۱۳
هنگام وقوع زلزله در مدرسه چه خطر هایی شما را تهدید می کند؟ ۱۴
اقداماتی که هنگام وقوع زلزله باید انجاد داد ۱۵
مکان های مناسب و نامناسب موقع زلزله ۱۶
نتیجه گیری ۱۷
منابع و ماخذ ۱۹

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد