کد محصول: 1544
تعداد صفحه: 10 صفحه
نوع فایل: PDF,Word
قیمت: 31000 تومان
مقدمه
مسأله را می توان به زبان ساده تعریف کرد. هر گاه فردی بخواهد کاری انجام دهد ولی نتواند به هدف خود برسد، برایش مسأله ایجاد می شود. به عبارت دیگر هر موقعیت مبهم یک مسأله است. حل مسأله نوعی از یادگیری بسیار پیچیده است. مسأله و تلاش برای حل آن جزئی از زندگی هر فرد است. فرآیند برخورد با شرایط زندگی همان مسأله است.
دو دیدگاه متفاوت در آموزش ریاضیات نسبت به حل مسأله وجود دارد:
۱ – ریاضی یاد بدهیم تا دانش آموزان بتوانند مسأله حل کنند.
۲- ریاضی را با حل مسأله آموزش دهیم.
در دیدگاه اول آموزش ریاضی مطابق با محتوای موضوعی است و مفاهیم متفاوتی تدریس می شوند. انتظار داریم دانش آموزان با استفاده از دانش ریاضی خود مسائل متفاوت را حل کنند. اما در دیدگاه دوم آموزش ریاضیات از طریق حل مسأله اتفاق می افتد. یعنی دانش آموز مسأله حل می کند و در ضمن آن محتوا و مفاهیم جدید ریاضی را می سازد، کشف میکند و یا یاد می گیرد. در حال حاضر، دیدگاه دوم در آموزش ریاضیات بیشتر مطرح است. در این نگاه حل مسأله نقطه تمرکز یا قلب تپنده آموزش ریاضیات است.
فهرست مطالب
مقدمه ۱
مهارت حل مسأله ۱
آموزش حل مسأله ۳
مدل چهار مرحلهای پولیا ۳
۱ – فهمیدن مسأله ۴
۲- طرح ریزی کردن ۵
۳ – حل مسأله ۵
۴ – نگاه به عقب ۶
نتیجه گیری ۶
منابع : ۹