کد محصول: 1431
تعداد صفحه: 29 صفحه
نوع فایل: PDF,Word
قیمت: 31000 تومان
علاقمند کردن دانش آموزان به درس هنر با روش های خلاقانه
چکیده
همانطور که می دانیم هنر میتواند ظرفی شایسته برای تمامی افکار، اندیشهها و عقاید باشد.اگر نظام تعلیم و تربیت بیان هنری به خود گیرد موفقیتش بیشتر از هر زمان دیگر خواهد بود و به طور مستقیم در جنبههای مختلف اسباب رشد را به انسانها هدیه خواهد داد. کافی است از کارکردهای هنر در مدارس متوسطه اول کمک گرفته و دانش آموزان را با دنیای لذتبخش و شادیآفرین هنر آشنا ساخته و آموزشها را بر پایه آن استوار نماییم.توجه به پرورش خلاقیت در دانش آموزان با توجه نیاز روز افزون جامعه ایران اسلامی به خود کفایی کشور روز به روز در نظام آموزشی جای خود را باز می کند و به همین تناسب لازم است توجه به بالا بردن خلاقیت در تربیت دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.
طبق بررسی هایی که در سال تحصیلی اخیر انجام دادم فهمیدم که دانش آموزان این مدرسه بیشتر وقت خود را صرف درس های پایه مثل ریاضی و علوم می کنند و علاقه چندانی به درس فرهنگ و هنر از خود نشان نمی دهند.همچنین متوجه شدم هیچگونه خلاقیتی در درس هنر از خود بروز نمی دهند.
اینجانب ….. در این گزارش تخصصی روش ها و راهکار های علاقه مندی به درس هنر را در دانش آموزان پایه ……….بررسی خواهم کرد.
مقدمه و بیان مسئله
زندگی بدون هنر بسیار بیروح و کسل کننده است. نقش هنر در زندگی این است که به مردم امید و نشاط میدهد. کار دیگر هنر این است که دوست داشتن زندگی را به انسان میفهماند و «زندگی با صفا» را به او نشان میدهد.
هنر پدیدهای است که از دیرباز نقشی بسزا در زندگی انسان دارد و تاثیر این موضوع چنان بوده است که همراه بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان در ادیان و مکاتب مختلف از آن به عنوان وسیلهای کارآمد و موثر در جهت ترویج و تبلیغ اندیشهها و رفتار مورد نظر خود از آن استفاده کردهاند.
درباره این مطلب میان اندیشمندان مختلف اتفاق نظر وجود دارد که «هنر از قدیمیترین و موثرترین پدیدههای زندگی فردی و اجتماعی انسان است»، تا جایی که هیچ وسیله یا روش زندگی را نمیتوان پیدا کرد که هنر به نوعی در آن نفوذ نکرده باشد.
مشکلات تدریس هنر ، تنها زمان اندک آن و انتظارات دانش آموزان برای فراگیری بیشتر و بهتر هنر نیست. بسیاری از مشکلات تدریس هنر در مدارس متوسطه اول، ناشی از نقص کتب آموزشی و نگاه کهنه و قدیمی سیاست گذاران آموزشی است .
چگونه می توان بر مشکلات درس “فرهنگ و هنر” در پایه ……………… غلبه کرد؟ چگونه می توان میزان رغبت و شوق دانش آموزان را برای فرا گرفتن درس هنر افزایش داد؟
چگونه می توان درس هنر را زمینه بروزخلاقیت در دانش آموزان متوسطه اول قرار داد ؟
و مهم ترین سوال : چگونه می توان بروزخلاقیت در دانش آموزان و رغبت و شوق دانش آموزان را برای فرا گرفتن درس فرهنگ وهنر در کتب آموزش هنر برطرف کرد؟
این سوالات از جمله سوالاتی است که با رسیدن به جواب آن می توان بر بسیاری از مشکلات تدریس هنر فائق شد و فرایند تدریس و آموزش هنر هم برای دبیر هنر و هم برای دانش آموزانش شیرین تر شود.
فهرست مطالب
چکیده ۵
مقدمه (طرح وبیان مساله ) ۶
بیان مسأله ۷
توصیف وضعیت موجود ۸
دانش آموازنی سرزده از جمله: ۹
تعریف هنر از دیدگاههای مختلف ۱۰
اهداف گزارش تخصصی : ۱۱
هدف اختصاصی : ۱۱
اهداف جزئی : ۱۱
مقایسه با شاخص : ۱۲
ارزیابی از وضع موجود ۱۲
الف) مشاهده: ۱۲
ب) پرسشنامه: ۱۲
ج) مصاحبه: ۱۳
دبیر زبان: ۱۴
دبیر ورزش : ۱۴
دبیر ریاضی: ۱۴
دبیر دینی و قر آن: ۱۴
د) روش اسنادی: ۱۵
پیشینه تحقیق ۱۵
یافته های علمی ۱۶
تعریف خلاقیت : ۱۶
ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق : ۱۶
نقش دبیر در پرورش خلاقیت: ۱۶
تکنیک خلاقیت ۱۷
تکنیک اسکمپر SCAMPER : ۱۷
تجزیه و تحلیل ۱۸
ارائه راه حل موقت ۱۸
اجرای طرح جدید ونظارت بر آن ۱۹
ارزیابی بعد زا اجرای طرح ۲۲
ارزیابی نتایج ( نقاط مثبت ) ۲۲
موانع و محدودیت ها ۲۳
مشکلات و راهکارهای درس هنر در مقطع متوسطه اول ( نقاط ضعف ) ۲۳
پیشنهادات ۲۶
منابع و ماخذ ۲۷
ضمائم ۲۸