کد محصول: 1688

تعداد صفحه: 98 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 35000 تومان

بررسی میزان و علل بهره مندی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور از شبکه های اجتماعی اینترنت

 

چکیده

استفاده از اینترنت امروزه نسبت به سایر رسانه ها از فراوانی بیشتری برخوردار گردیده است کما اینکه رسانه های قبلی نیز در موقع ظهور خود ، مشکلاتی را برای جوامع ایجاد نمودند اما بحث اینترنت به جهت تنوع و استفاده از مکانیسم های تصویری و صوتی ، توانسته اخبار واطلاعات را بدون فوت ارائه نموده و در بسیاری از مواقع با دخالت دادن تحلیل های شخصی ، مسیر وهدف خبررسانی را نیز تحت الشعاع قراردهد. ضمن آنکه قریب به اتفاق موسسان سایت های اجتماعی در کشورهای اروپایی و یا با فرهنگ غربی رشد یافته و خوراک فکری جوامع شرق و آفریقا را با معیارها و ارزشهای جامعه خود تغذیه می نمایند و این تفاوت بین فرهنگ ها و ارزش ها ، موجب گردیده که جوانان به جهت عدم تجربه و پویایی و سرشار بودن از انرژی ،‌نسبت به ارزش های خود بی توجه و رغبت بیشتری به استفاده از سایتهای مذکور داشته باشند. تحقیق حاضر که از روش توصیفی پیمایشی اجرا گردیده است با طرح  فرضیه هایی قصد بررسی میزان و علل بهره مندی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اردبیل را نسبت به استفاده از شبکه های اجتماعی اینترتی داشته است که با استفاده ازپرسشنامه محقق ساخته به این نتیجه دست یافت که دانشجویان دختر و پسر به صورت فراوان از این سایتهای اجتماعی استفاده می نمایند ودراین میان دختران با رتبه میانگین ۰۷/۶۲ بیشتر از پسران از سایت های اجتماعی استفاده می نمایند . در سایر فرضیه ها نیز اثرات و تبعات استفاده غیر اصولی از سایت اجتماعی از سوی دانشجویان پسر ودختر مورد اثبات واقع گردیده است.

کلیدواژه : سایت های اجتماعی – اینترنت- جوانی

۱-۱- مقدمه
اینترنت رسانه‌ای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانه‌های پیش از خود است و در عین‌ حال تقریبا همهء آن رسانه‌ها را در خود دارد.اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه‌ می‌آورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند،رخ می‌دهد.اینترنت در فاصلهء سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ در ایران رشدی‌ حدود ۲۵۰۰ درصد داشته است.این وضعیت امکان ایجاد یک نسل را در ایران مطرح‌ می‌کند،نسلی که در سال‌های نوجوانی با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی آشنا شده و در حال‌ حاضر به سمت سنین میانسالی حرکت می‌کند.
از طرفی دیگر جوانان ایرانی از قابلیت‌های ارتباطی اینترنت به طرز مؤثری بهره‌ گرفته‌اند.گروه‌های اجتماعی مختلف بنا به ویژگی‌های خاص جامعهء ایران،اینترنت را مکان‌ خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافته‌اند.زنان ایرانی برای دستیابی به اهداف‌ اجتماعی و گروهی خود پابه‌پای مردان و گاهی پیش از آن‌ها از امکانات اینترنت استفاده‌ کرده‌اند.اینترنت در ایران امکان نوع خاصی از هنجارشکنی را پدید آورده که امکان برخورد با آن به روش‌های سنتی وجود ندارد.اینترنت در سال‌های اخیر به عنوان رسانه‌ای برای‌ تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است. بر این اساس تغییر و تحولات چند سال اخیر در فضای سایبری و اضافه شدن سایت های اجتماعی و از سویی دیگر جذابیت این سایت ها توانسته قشری از جوانان ایرانی را به سمت و سوی خود جذب نموده و در پاره ای از مواقع در سبک زندگی و تفکر جوانان اثرگذار باشد. از آنجایی که قریب به اتفاق جامعه ایران اسلامی را جوانان تشکیل می دهد لزوم بررسی پدیده هایی که می تواند در جوانان اثرگذار باشد از اهمیت بالایی برخوردار است

۱-۲- بیان مسئله
اینترنت از ابتدای ظهور خود،بسیار سریع‌تر از رسانه‌های پیش از خود، در دنیا رواج یافت. گسترش سریع اینترنت باعث شده که در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات و کاربردهای آن انجام شود.به دلیل جوان بودن این رسانه هنوز بر سر اثرات مثبت و منفی آن‌ توافقی حاصل نشده و نظرات مختلفی در مورد اینترنت وجود دارد.گروهی آن را آزادی‌بخش، سودآور و تعاملی و گروهی دیگر،آن را دشمن موقعیت،تولیدکنندهء واقعیت غلط و سرکوب‌گر می‌دانند.
با گسترش شبکه های اینترنتی در کشورهای مختلف دنیا ، واستقبال شایان توجه مردم سراسر دنیا از آن و همچنین وابستگی بسیاری از عوامل اجتماعی همچون تجارت و اقتصاد به اینترنت موجب گردید که برخی از افراد در قالب شرکت های بزرگ و کوچک دست به ابتکاراتی زده تا به جذابیت های این پدیده بیفزایند. در این میان از آنجایی که جذابیت اینترنت برای نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر اقشار جامعه بوده است ، لذا ترتیباتی اتخاذ گردیدکه مخاطبان بیشتری جذب اینترنت شده و از  آن استفاده نمایند که صد البته هستند کشورها و سازمانهایی که هدف اصلی شان از بین بردن بسیار از آرمان ها وارزش های جوامع مختلف بوده و در اصل آن را هدف قرار داده اند .

 

فهرست مطالب

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳

۱-۲- بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………… ۴

۱-۳- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… ۶

۱-۴- سوالات پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………… ۶

۱-۵- فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. ۷

۱-۶- مفاهیم نظری …………………………………………………………………………………………………………………. ۷

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۲-۱- دوره جوانی……………………………………………………………………………………………………………………… ۹

۲-۲- شبکه های اجتماعی………………………………………………………………………………………………………. ۱۲

۲-۳-اینترنت و جوانان در ایران……………………………………………………………………………………………….. ۳۶

۲-۶-شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران…………………………………………………………………………….. ۵۰


فصل سوم

روش  تحقیق

۳ـ۱ـ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۷

۳-۲- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. ۶۷

۳-۳- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………… ۶۷

۳-۴- روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۶۷

۳-۵- ابزار جمع آوری………………………………………………………………………………………………………………. ۶۷

۳-۶- پایائی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………… ۶۸

۳-۷- روش تجزیه وتحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………. ۶۸

فصل  چهارم

تجزیه وتحلیل داده ها

۴-۱- آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۰

۴-۲- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………… ۸۳

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

۵-۱- بحث ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۰

۵-۲- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………. ۹۱

منابع وماخذ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۴

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پایان نامه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد