کد محصول: 1969

تعداد صفحه: 140 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

بررسی رابطه سواد رسانه ای با سبک زندگی(مورد مطالعه):نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله دبیرستانی بوشهر

چکیده

در عصر حاضر که ارتباطات مبتنی بر اطلاعات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی رقم زده است, رسانه در مقام ابزاری مفید می تواند به انسان قرن بیست و یک کمک کند تا با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی به زندگی دلخواه, آرمانی و پربار دست یابد; ضمن آن که اگر ابزار مزبور به اشتباه و یا همراه با سوء نیت به کار گرفته شود می تواند چون نیرویی ویران کننده و مصیبت بار عمل کند. برای این که بتوان در برابر رسانه های متکثر موجود مخاطبی داشت که بتواند در کنار بهره مندی آگاهانه و فعالانه از پیام های رسانه ای, زندگی خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آن محافظت نماید; باید مهارتی نوین آموخته شود که از آن با نام سواد رسانه ای یاد می شود.

سواد رسانه ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی که همان مهارت خواندن و نوشتن است, توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام و قدرت انتقال اطلاعات موجود در پیام به دیگران را در قالب های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدید می آورد. هم چنین با توان مند کردن فرد جهت درک شیوه کار و نحوه معنی سازی رسانه یعنی ماهیت پیام و اهداف تولید آن و نیز تاثیر رسانه بر مخاطب و تکنیک هایی گوناگون که برای این امر به کار گرفته می شود, او را از مصرف زدگی صرف خارج کرده و از سبک زندگی او در برابر اثرات مخرب رسانه صیانت می نماید. لذا مسئله اساسی پژوهش این است که چه رابطه ای بین سواد رسانه ای با سبک زندگی وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این مسئله در حوزه سواد رسانه ای از دیدگاه های پاتر, تامن و هابز, و پیرامون سبک زندگی از دیدگاه های وبر و وبلن استفاده شده است.

این تحقیق به لحاظ نوع اکتشافی, به لحاظ راهبرد کمی, و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله دبیرستانی بوشهر, و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برابر با ۳۷۹ نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته از نوع بسته پاسخ بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت بوده, داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش حاکی است که بین سواد رسانه ای و ابعاد آن شامل آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای, درک محتوای پیام های رسانه ای, گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای, نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای و در نهایت تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با سبک زندگی و ابعاد آن شامل رفتار با والدین, ارتباط با جنس مخالف, تفریحات, رفتار در مدرسه و نوع لباس پوشیدن رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد.

واژگان کلیدی: سواد رسانه ای, سبک زندگی, نوجوان

یافته های پژوهش حاکی است که بین سواد رسانه ای و ابعاد آن شامل آگاهی از اهداف پنهان پیام های رسانه ای, درک محتوای پیام های رسانه ای, گزینش آگاهانه پیام های رسانه ای, نگاه انتقادی به پیام های رسانه ای و در نهایت تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای با سبک زندگی و ابعاد آن شامل رفتار با والدین, ارتباط با جنس مخالف, تفریحات, رفتار در مدرسه و نوع لباس پوشیدن رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد.

واژگان کلیدی: سواد رسانه ای, سبک زندگی, نوجوان

مقدمه

بسیاری تصور می کنند که کم و بیش دارای سواد رسانه ای هستند. نام بسیاری از تارنماها, آهنگ ها, کتاب ها, مجله ها, فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را می دانند. چهره و نام شخصیت های مشهور را تشخیص می دهند. می دانند که چه طور باید مطالعه کنند. به راحتی می توانند موضوع اصلی را در فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی پیگیری کنند. معنی اصطلاحاتی چون فلش بک را دانسته و می دانند وقتی موسیقی متن ملایم یک فیلم با پای نهادن یکی از شخصیت های فیلم به صحنه ای خطرناک اوجی تکان دهنده می گیرد, باید بترسند. حتی ممکن است در انجام بازی های یارانه ای, دانلود آهنگ و آپلود ویدئو در صفحه اینترنتی شخصی مهارت لازم را داشته باشند. به طور مشخص می دانند که چه طور خود را در برابر رسانه ها قرار داده, اطلاعات را جذب کرده و خود را با آن ها سرگرم کنند. آیا این افراد دارای سواد رسانه ای هستند؟ بله البته. حجمی عظیم از اطلاعات را به دست آورده و مهارت هایی مهم را بسط داده اند. توانایی صحبت کردن با زبانی مشخص, خواندن, فهم تصاویر و پیگیری روایات دستاوردهایی هستند که اغلب آن ها را بدیهی می انگارند. نباید از فعالیت هایی که در آن ها موفق بوده اند صرف نظر کنند. با این وجود طرح این موضوع نیز مهم است که تمام انسان ها می توانند بسیار بیشتر از وضعیت فعلی سواد رسانه ای کسب کنند.

شاید سطح سواد رسانه ای برخی افراد به اندازه زمانی باشد که نوجوان بوده اند. از آن زمان تا کنون بنیان اطلاعاتی آن ها در برخی از انواع پیام های رسانه ای نظیر آهنگ های عامه پسند, فیلم های سینمایی, برنامه های تلویزیونی, بازی های رایانه ای و تارنماهای اینترنتی رشدی چشمگیر داشته است. در عین حال بنیان اطلاعاتی افراد در حوزه های دیگر مانند چگونگی تولید و برنامه ریزی پیام ها, مالکیت رسانه ها, اقتصاد و صنعت رسانه ای و چگونگی اعمال تاثیرات مستمر رسانه ای بر فرد و سبک زندگی مخاطب رشدی چندان نداشته است. از این رو سطح فعلی سواد رسانه ای افراد به آن ها اجازه می دهد کارهایی زیاد با رسانه ها انجام دهند. با این وجود اگر دانش خود را در سایر حوزه ها نیز پرورش دهند می توانند با کسب کنترل بیشتر, رهایی هر چه بیشتر خود را از مواجهات رسانه ای تمرین کنند(پاتر,۱۳۹۱,صص۱۷و۱۸).

هر چه بیشتر افراد نسبت به عملکرد رسانه ها و چگونگی تاثیر آن ها بر مخاطب آگاه شوند, کنترلی بیشتر بر تاثیرات رسانه ای داشته و بیشتر خود را از مخاطبان معمولی رسانه ها که اداره بخشی عظیم از زندگی خود را بر عهده رسانه ها گذاشته اند, بدون این که آن ها را بشناسند; جدا می کنند. اداره بخشی عظیم از زندگی خود را بر عهده رسانه ها گذاشتن یعنی چیزی بیشتر از صرف زمان و پول هر چند هر دو این ها نیز قابل توجه اند. رسانه ها به طور معمول عادات رویارویی افراد با رسانه ها را برنامه ریزی می کنند. نحوه نگریستن افراد به جهان را با طرح انتظارات شان از نحوه مصرف, روابط, جذابیت, موفقیت, شهرت, سلامت, حوادث دارای ارزش خبری, مسایل و راه حل ها توسط رسانه ها برنامه ریزی شده است. در سطحی به نسبت پایین از سواد رسانه ای, افراد به اندازه کافی می دانند که چه طور به پیام های رسانه ای دسترسی پیدا کنند ولی به اندازه کافی قادر نیستند از خود در برابر تاثیرات چشمگیر و مداوم رسانه ای در چارچوب شکل دهی به ادراک افراد از زندگی محافظت کنند. اگر سبک زندگی افراد را در تعریفی موجز ترجیحات فردی در رفتار شخصی و مجموعه ای از طرز تلقی ها, شیوه های رفتاری, حالات و سلیقه ها بخوانیم همین که رسانه ها به تدریج زندگی را برای مردم تعریف کردند رفتار, نگرش ها و عواطف این افراد با این تعریف هم جهت می شود. رسانه ها به دلیل حضور مداوم و موثر در ایجاد و شکل گیری سبک های جدید زندگی از جاذبه های عینی و مجازی برخوردارند که نه تنها می توانند نیازهای اجتماعی افراد را به نوعی برآورده سازند بلکه فراتر از آن, در ساخت انسان جدید بر اساس نوعی از تفکر جمعی که در فرهنگ خاص هویت مدار ریشه ندارد تاثیرگذاری جدی داشته باشند. دستیابی به سطحی بالاتر از سواد رسانه ای به افراد این توانایی را می دهد تا به تدریج تعاریف رسانه ای را شکافته, خطوط رمزی را که رسانه ها در ذهن افراد برنامه ریزی کرده اند پاک کرده و دیدگاه های خود را جایگزین برنامه ریزی رسانه ای نمایند(پاتر,۱۳۹۱,صص۱۷و۱۸).

فهرست مطالب

فصل اول: ۱
مقدمه ۲
۱-۱- طرح مسئله ۳
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق ۶
۱-۳- هدف های تحقیق ۷
۱-۳-۱- هدف اصلی ۷
۱-۳-۲- هدف های فرعی ۷
۱-۴- سئوال های تحقیق ۸
۱-۴-۱- سئوال اصلی ۸
۱-۴-۲- سئوال های فرعی ۸
۱-۵- تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق ۹
۱-۶- پیشینه تحقیق ۹
۱-۶-۱- پایان نامه ها ۹
۱-۶-۱-۱- داخلی ۹
۱-۶-۱-۲- خارجی ۱۳
۱-۷-۲- مقاله ها ۱۴
۱-۷-۲-۱- داخلی ۱۴
۱-۷-۲-۲- خارجی ۱۶
فصل دوم: ۱۸
مقدمه ۱۹
۲-۱- سبک زندگی ۱۹
۲-۱-۱- مفهوم سبک زندگی ۱۹
۲-۱-۲- ضرورت پدید آمدن سبک زندگی ۲۲
۲-۱-۳- دیدگاه های اندیشمندان در حوزه سبک زندگی ۲۵
۲-۱-۳-۱- دیدگاه وبر ۲۵
۲-۱-۳-۲- دیدگاه وبلن ۲۶
۲-۲- سواد رسانه ای ۲۷
۲-۲-۱- مفهوم سواد رسانه ای ۲۷
۲-۲-۲- رویکرد های سواد رسانه ای ۳۱
۲-۲-۲-۱- رویکرد نشانه شناختی ۳۱
۲-۲-۲-۲- رویکرد اجتماعی – فرهنگی ۳۱
۲-۲-۲-۳- رویکرد سیاسی ۳۲
۲-۲-۲-۴- رویکرد اقتصادی ۳۲
۲-۲-۳- هدف سواد رسانه ای ۳۳
۲-۲-۴- دیدگاه های اندیشمندان حوزه سواد رسانه ای ۳۴
۲-۲-۴-۱- دیدگاه پاتر ۳۴
۲-۲-۴-۲- دیدگاه تامن ۳۶
۲-۲-۴-۳- دیدگاه هابز ۳۷
۲-۳- رابطه سواد رسانه ای با سبک زندگی ۳۷
۲-۴- چارچوب مفهومی تحقیق ۳۹
فصل سوم: ۴۲
مقدمه ۴۳
۳-۱- روش تحقیق ۴۳
۳-۲- روش جمع آوری داده ها ۴۴
۳-۳- جامعه آماری ۴۴
۳-۴- حجم نمونه ۴۵
۳-۵- روش نمونه گیری ۴۶
۳-۶- تعریف نظری و عملی متغیرها ۴۶
۳-۶-۱- سواد رسانه ای ۴۶
۳-۶-۲- سبک زندگی ۴۹
۳-۷- پایایی و روایی ابزار اندازه گیری ۵۱
۳-۷-۱- پایایی ۵۱
۳-۷-۲- روایی ۵۲
۳-۸- نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ۵۲
فصل چهارم: ۵۴
مقدمه ۵۵
۴-۱- یافتههای توصیفی ۵۵
۴-۱-۱- نتایج مربوط به بافت نمونه آماری ۵۷
۴-۱-۱-۱- جنسیت ۵۷
۴-۱-۱-۲- سن ۵۷
۴-۱-۱-۳- سن بر حسب جنسیت ۵۹
۴-۱-۲- نتایج مربوط به نظرهای پاسخ گویان ۶۱
۴-۱-۲-۱- سواد رسانه ای ۶۲
۴-۱-۲-۲- سبک زندگی ۷۹
۴-۲- یافتههای تحلیلی ۹۶
فصل پنجم: ۱۰۷
مقدمه ۱۰۸
۵-۱- جمع بندی تحقیق ۱۰۸
۵-۱-۱- جمع بندی یافته های توصیفی ۱۰۸
۵-۱-۲- جمع بندی یافته های تحلیلی ۱۱۰
۵-۲- نتیجه گیری ۱۱۵
۵-۳-۱- پیشنهاد به مسئولان ۱۲۰
۵-۳-۲- پیشنهاد به محققان بعدی ۱۲۰
منابع و ماخذ ۱۲۳
پیوست ها ۱۲۶

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پایان نامه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد