کد محصول: 1851

تعداد صفحه: 16 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

بررسی چالش های ریزگردها و راهکارهای مقابله با ریزگردها

چکیده:
مردم جهان هر ساله حتی بیشتر از حوادث رانندگی جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. آلودگی هواناشی از ریزگردها می تواند منجر به ایجاد بیماری هایی مانند آسم تحریک شده، برونشیت، بیماری های قلبی و ریوی و آلرژی های تنفسی شود. در این مرور منظم، یک جستجوی الکترونیک برای شناسایی مطالعات منتشر شده بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ جهت دستیابی به مقالات مرتبط ومطالعات پیشین انجام شد. جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Iranmedex ,Sid ,Pubmedتا تاریخ ۶/۴/۱۳۹۰ صورت گرفت. به دلیل تازگی موضوع یافته ها چندان زیاد نبود و تنها مقاله ای که توسط دکتر ندافی کار شده بود و چند مقاله غیر رسمی یافت شد وناچارا به منابع قدیمی و سایت های معتبر خبری، مراجعه شد. منشأ اصلی پدیده ریز گردها عمدتا”در کشورهای همسایه قرار دارد. این کشورها به ترتیب شامل عراق، سوریه و عربستان است. خشکسالی، تخریب اراضی در اثر وقوع جنگ‌های منطقه ای ، احداث سد بر روی رودخانه‌های موجود، کشت غیراصولی و کاهش پوشش گیاهی منطقه، دلایل اصلی تشکیل پدیده گرد و غبار در سالهای اخیر است. برای حل این مسئله از سوی دولتهای درگیر، راهکارهایی از جمله مالچ پاشی ارائه شده است، اما در بررسیهای اخیر مشخص شده که این اقدامات بیابان زدایی تأثیر چندانی در کاهش این پدیده ندارد زیرا بررسی ها نشان می دهند که منشا ریزگردها ماسه ای نبوده بلکه دارای منشأ رسوبی و تالابی می باشند. بنابراین یکی از راههای مبارزه با آن احیا تالابهای خشک شده موجود در کشورهای همجوار کشور ایران است.
کلمات کلیدی : ریزگردها، چالش¬ها، راهکارهای مقابله

مقدمه:
هوای پاک یکی از نعمتهای الهی است که برای ادامه حیات بشر، نباتات و حیوانات و جریان زندگی در این کره خاکی ضروری است. مردم جهان هر ساله حتی بیشتر از حوادث رانندگی جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. آلودگی هواناشی از ریزگردها می تواند منجر به ایجاد بیماری هایی مانند آسم تحریک شده، برونشیت، بیماری های قلبی و ریوی و آلرژی های تنفسی شود.
ذرات معلق، به ذرات جامد و مایع بزرگتر از اندازه مولکول (با قطر تقریبی ۰۰۰۲/۰ میکرون ) و کوچکتر از ۵٠٠ میکرون گفته می شوند که در هوا پخش هستند. ذراتی با قطرهای فوق از چند ثانیه تا چندین ماه در هوا می توانند بصورت معلق باقی بمانند. ذراتی با قطرکمتر از ۱/۰ میکرون تحت تأثیر حرکات براونی قرار می‌گیرند که ناشی از برخورد با ملکول‌های اطراف می باشد. ذراتی با قطر بین ۱/۰ تا ۲ میکرون دارای سرعت‌های ته‌نشینی خاصی در هوای آرام هستند که در مقایسه با سرعت‌ باد این سرعت ناچیز است. این ذرات تمایل دارند که از طریق ایجاد باران و باران‌شویی از اتمسفر خارج شوند. ذراتی با قطر بزرگتر از ۲ میکرون دارای سرعت‌های ته نشینی قابل توجه اما کوچکی هستند. ذرات با قطر تقریبی بیشتر از ۲۰ میکرون دارای سرعت‌های ته نشینی بزرگتر بوده و توسط نیروی ثقل و سایر فرآیندهای اینرسی از هوا خارج می‌شوند[۳]. در اغلب اوقات گرد و غبار تشکیل شده از ذرات بسیار ریزخاک به دلیل سبکی بوسیله نیروی باد به ارتفاعات بالای جو منتقل شده و با افزایش فشار هوا و افت دما، این ذرات در مناطق اطراف مانند قطرات باران به سطح زمین می ریزند[۱و۲]. پدیده گرد و خاک علاوه ‌بر مسایل بهداشتی همانند انواع بیماریهای ریوی نظیر آسم، برونشیت های مزمن و فیبروز دهنده های ریه، آلرژی های حساس، ایجاد مشکل در تنفس بیماران قلبی و عروقی، که به همراه دارد، خسارات اقتصادی فراوانی نیز از جمله کاهش میزان دید در معابر، فرسایش شدید ابنیه و تاسیسات صنعتی، اختلال درسفرهای زمینی و هوایی، کاهش سطح برداشت محصولات به ‌دلیل پوشش گرد و غبار بر روی سطوح گیاهان مثمرثمر و اراضی کشاورزی و تبعات اجتماعی نظیر افزایش مهاجرت را در پی خواهد داشت[۱و۲و۳]. با توجه به اهمیت پدیده زیرگردها و چالش های ناشی از آن در جامعه پژوهشگر در نظر دارد مطالعاتی را که در مورد پدیده زیرگردها، پیامدها و مشکلات ناشی از آن به انجام رسیده است را مورد بررسی قرار دهد.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده: ۱
مقدمه: ۲
اهداف پژوهش ۴
ابزار گردآوری ۴
اهمیت و ضرورت پژوهش ۵
پنجه ریزگردها همچنان گلوی خوزستان را می فشارد ۵
تبدیل شدن تالاب هورالعظیم به کانون گرد و غبار ۵
ریزگردها با اورانیوم می آیند ۶
گرد و غبار، سونامی مرگبار برای بخش کشاورزی ۷
منشا مولد ریزگردها در ایران: ۹
۱- بروز جنگ‌های متوالی و بر هم خوردن بافت فیزیکی خاک : ۱۰
۲- احداث سد بر روی رود‌خانه‌ای دجله و فرات از دلایل اصلی تشکیل گرد و غبار: ۱۰
۳- کاهش رطوبت زمین و فرسوده شدن ذرات خاک به دلیل تابش شدید آفتاب: ۱۱
مشکلات حاصل از ریز گردها : ۱۱
راههای جلوگیری از افزایش ریز گردها : ۱۲
بحث و نتیجه گیری: ۱۳
منابع : ۱۵

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد