کد محصول: 812

تعداد صفحه: 14 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

چکیده
مسئله مادری از مسائل خاص انسان و جامعه انسانی نیست، بلکه با وجوه مشترکی در عالم حیوانات هم دیده می‌شود، با این تفاوت که انگیزه آن لااقل در حیوانات پائین و کاملا غریزی، و در انسان تا حدود زیادی بستگی به فرهنگ و اجتماع دارد. انجام این نقش در حیوانات به یادگیری نیاز ندارد و به گونه‌ای است که حتی حاضرند بچه همنوعان خود را بجای فرزند بپذیرند و از آن مراقبت نمایند. اما این امر در انسان به تربیت وابسته بوده و عامل شوق و رغبت اجتماعی در آن موثر است.

مادر بارزترین منشأ آسایش، مهر و عالی‌ترین منبع سعادت خانوادگی است. کامروائی در خانه، احساس امنیت و آرامش در آن و نیز احساس قدرت و استقلال کودکان در خانواده بستگی به وجود مادر دارد.

امروزه، مادری به یکی از چالش‌های زوج‌های جوان تبدیل شده‌است، که این چالش در تضاد با آموزه‌های شرعی، عرفی و اخلاقی جامعه ایرانی قرار گرفته‌است، در این مقاله تلاش بر آن است تا ضمن تعریف مادری و مادریت به برخی از عوامل این امر توجه کرد.

کلیدواژه ها: مادری، نقش مادری، زن، نقش زن، مادر چیست؟

بیان مسئله
در فرهنگ لغت صبا، مادر به فتح دال، به زنی که فرزند دارد و به آن مام و ماما هم گفته می‌شود اشاره شده‌است.

«مادری» معمولا به مفهوم، توجه و مراقبت از کودکان؛ ارضای نیازهای مادی، عاطفی، روانی و احساس مسئولیت در قبال آنها و هم‌چنین برقراری مناسباتی است که نیازهای آنها را برآورده می‌کند. (صادقی‌فسائی، ۱۳۸۶، ص:۹۱)

بین مادر و مادری تمایز وجود دارد؛ به گونه‌ای که بین زن و زنانگی تمایز موجود است، مادر از دید زیستی بر وجود زنی که قابلیت باروری داشته، و صاحب فرزند شده است، گفته می‌شود؛ اما مادری مفهومی اجتماعی-فرهنگی است و شامل تمام ویژگی‌هایی است که جامعه از مفهوم مادر در حافظه اجتماعی خود دارد، یعنی مفهوم مادری شامل تمام الگوهای زایشی، تربیتی، حمایتی، ایثار، فداکاری و یا برعکس الگوهای قدرتمند تاثیرگذاری می‌باشد، به عبارتی برداشت هر گروه از مادری به نوع تعریفی که هر جامعه‌ای از مفهوم مادر دارد برمی‌گردد.

بنابراین می‌توان بر این نکته تاکید کرد که زایش و باروری فرآیندی منحصرا زنانه است، اما مادریت که در کنار زایش شامل تربیت و تعلیم، مراقبت و حفاظت و آموزش می‌باشد، صرفا مسئولیتی زنانه نیست، بلکه مردان هم می‌توانند در چنین مسئولیتی مشارکت داشته باشند.

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد