کد محصول: 2118

تعداد صفحه: 15 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

چکیده

ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی، علمی ترکیبی است که سعی دارد ابزارها، دستگاه ها، محیط کار و مشاغل را با توجه به توانایی هایی جسمی – فکری و محدودیت ها و علائق انسانها، طراحی نماید. این علم با هدف افزایش بهره وری، با عنایت بر سلامتی، ایمنی و رفاه انسان در محیط، شکل گرفته است.

همچنین این علم در تلاش است بجای متناسب سازی انسان با محیط، محیط را با انسان متناسب سازد. در این راستا، سازمان بین المللی کار، واژه ارگونومی را به معنای متناسب کردن کار و شغل برای انسان تعریف کرده است. این علم برای طراحی و ساخت ابزار و سیستم های تولیدی از ساده تا پیچیده و بغرنج، حل مشکلات مربوط به تکنولوژی نوین، و حتی ابزار و وسائل زندگی روزمره، کاربرد دارد. یکی از رسالتهای مهم مدیریت منابع انسانی، نگهداری کارکنان توانمند میباشد.

از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایندهای مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه کافی به امر نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود. بنابراین مدیران می تواند با بکار گیری ارگونومی و ایمنی مناسب بین کارکنان خود باعث افزایش کیفیت و کمیت خدمات به خود کارکنان و استفاده کنندگان از این خدمات شود.

واژگان کلیدی: ارگونومی، ایمنی کارکنان، مدیریت منابع انسانی

مقدمه

مهمترین اولویت در هر سازمانی، صیانت و نگهداری نیروی کار می باشد. امروزه با یکپارچه شدن علومی همچون ارگونومی، ایمنی و بهداشت در محیط های کاری و هدف مشترکی که تمام این علوم در پی دستیابی به آن هستند یعنی ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان و بهره وری، بررسی میزان تاثیرگذاری هر یک از آنها بر خروجی های دیگر آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. با شناخت وضعیت موجود در سازمان و نگرش افراد در این رابطه، می توان به طور ریشه ای با بسیاری از مشکلات برخورد و آنها را اصلاح کرد.

از طرف دیگر، شرایط موجود در سازمان و نگرش افراد در مورد این شرایط در رفتارشان نمود پیدا می کند. رفتارهای ارگونومیک نیز در محیط های کاری از این نظر که نقش کلیدی در کاهش حوادث و صدمات دارند حائز اهمیت است.

مهمترین فاکتورهایی که در بررسی جو ایمنی مورد توجه قرار گرفته اند عبارت می باشند از تعهد و عملکرد مدیریت در حوزه ایمنی، دانش ایمنی کارکنان، نگرش کارکنان در مورد ایمنی، مشارکت و تعهد کارکنان در زمینه ایمنی، ایمنی محیط کار و امادگی شرایط اضطراری در سازمان.

در حقیقت می توان رفتار ارگونومیک را بکارگیری اصول ارگونومی دانست که نتیجه آن پیشگیری از صدمات و آسیب هایی است که تحت عنوان صدمات ارگونومیکی شناخته می شوند )همانند اختلالات اسکلتی – عضلانی، اختلالات تجمعی(. این اصول برای رفتارهای مختلف قابل بیان است؛ بعنوان نمونه در مورد حمل دستی بار اصول ارگونومیکی را می توان اینگونه بیان داشت: خم کردن زانو، نزدیک نگذاشتن بار به بدن، بلند کردن بار با وزن مناسب. اگر فردی این اصول را رعایت کند رفتارش ارگونومیک و اگر بکار نبندد رفتار او غیر ارگونومیک می باشد.

از مهمترین مشکلات حاصل از عدم بکارگیری ارگونومیکی در محیط های کاری اختلالات اسکلتی – عضلانی است که می توان به جابجا کردن دستی بار که خود شامل پنج کار بلند کردن، پایین گذاشتن، حمل کردن، هل دادن و کشیدن بار به طرف خود است (بسته به نوع فعالیت می تواند یک یا چند کار از مجموعه این پنج کار انجام شود( و داشتن پوسچر) شرایط بدن در حین کار یا موقعیت های مختلف( نامناسب به عنوان دلایل اصلی بروز آنها اشاره کرد

فهرست مطالب

چکیده ۲
مقدمه ۳
تعریف ارگونومی ۴
اهداف علم ارگونومی ۵
اصول ارگونومی در صنعت ۶
تاریخچه ارگونومی ۷
ارگونومی در کار با کامپیوتر ۸
مزایای بکارگیری ارگونومی ۹
ایمنی و سلامت کارکنان ۱۰
ویژگی های شغل و مدیریت منابع انسانی ۱۲
نتیجه گیری و پیشنهادات: ۱۳
آموزش مفاهیم ارگونومی به مدیران ۱۳
منابع ۱۵

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد