کد محصول: 1995

تعداد صفحه: 28 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

برای ایجاد محیطی شاداب تر، دلپذیرتر، امن تر و دوست داشتنی تر در مدارس چه کارهایی باید انجام داد

پرسش مهر ۹۹-۹۸؛ آیا محیط مدرسه دلپذیر، دلخواه و شاد است؟

چکیده:

ایجاد نشاط و شادابی یکی از مؤثرترین راه ها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است، مدرسه بعنوان یک نهاد می تواند با بوجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی باعث هر چه شاداب کردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگی کردن بوجود آید خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان های شاد زندگی خود را تحت کنترل می گیرند، مسئولیت پذیرو هدفمند می گردند، دید مثبت به زندگی پیدا می کنند. آینده نگر وامیدوارمی شوند و در مقابل مشکلات و سختی ها از پای نمی نشینند، قرآن دین اسلام را دین شادی معرفی نموده و مهمترین عوامل شادی را محبوبیت، مقبولیت و موفقیت، ایمان، هویت ملی و فرهنگی، خلاقیت عارفانه و حل مسئله ذکر کرده است، روانشناسان شادی و شور و نشاط را محرک انسان ها برای عمل می دانند و جامعه شناسان جامعه ی شاد را جامعه ی موفق می دانند. عواملی که می تواند باعث گسترش شادی شود در ابتدا خانواده است و سپس دیگر نهادها همچون مدرسه و نهادهای فرهنگی مذهبی می باشند که هر کدام به نوبه خود وظایفی دارند که در این مقاله سعی شده پیشنهادات کاربردی جهت ایجاد شور و نشاط در مدرسه و ایجاد انگیزه در دانش آموزان ارائه شود.

مقدمه:
در اواخر قرن بیستم موضوع شادمانی و نشاط بشر به عنوان یکی از موضوعات مهم مورد بررسی قرار گرفت یکی از مشکلات هر جامعه غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماری های روانی از قبیل اضطراب و افسردگی است. با شادی و نشاط زندگی معنی پیدا می کند و در پرتو آن دانش آموزان مخصوصاً در دوران نوجوانی و جوانی می توانند خود را ساخته و قله های سلوک و پله های ترقی را بپیمایند. جامعه ی زنده و پویا جامعه ای است که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد. نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و شکوفایی در همه ی ابعاد وجودی یک دانش آموز می شود. در محیط شاد ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می گردد. در قرن جدید سرلوحه ی تعلیم و تربیت در یک جمله خلاصه شده است. « شوق زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم» پس باید معتقد باشیم که در حقیقت رشد پایدار ما در گرو شادی پایدار است و این شادی باید در مدارس ایجاد و مدیریت شود.

کلید واژه ها: شادی، انگیزه، محیط بانشاط، شاداب سازی.

فهرست مطالب
مقدمه: ۱
بیان مسئله: ۱
شادی در نگاه قرآن: ۲
نشاط و شادی در سیره معصومان (ع): ۳
دید گاه روانشناختی درباره ی تعاریف شادی: ۴
ویژگی های افراد با نشاط و شاد: ۴
توصیه های موثر بر افزایش شادی از دیدگاه روانشناسان: ۶
پیشنهاداتی به معلمان جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان: ۸
پیشنهاداتی به مشاوران و مربیان پرورشی جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان: ۹
عوامل موثر درایجاد شادابی در مدرسه و ایجاد انگیزه در دانش آموزان: ۱۳
معلم: ۱۳
خانواده: ۱۴
مدرسه: ۱۴
شکوفایی خلاقیت در کلاس درس: ۱۵
چگونگی دستیابی به تحقق آرمان های شاداب نمودن مدارس: ۱۵
چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس: ۱۶
شاداب سازی درونی و معنوی در مدارس: ۱۶
الف- تربیت معنوی و دینی: ۱۶
ب- شرکت دادن دانش آموزان در فعالیت های گروهی: ۱۷
ج- جذب مشارکت دانش آموزان در اداره ی امور مدارس: ۱۷
شاداب سازی ظاهری در مدارس: ۱۷
چگونگی ایجاد نشاط برای دانش آموزان: ۱۸
عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در کلاس درس: ۱۹
راهکارهای مناسب جهت شاداب سازی در مدارس: ۲۲
نتیجه گیری: ۲۵
منابع: ۲۶

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد