کد محصول: 2134

تعداد صفحه: 17 صفحه

نوع فایل: PowerPoint

قیمت: 31000 تومان

پاورپوینت اعتبار آزمون – روایی و پایایی

مقدمه

پایایی(Reliability) یک آزمون، عبارت است از درجه ثبات، همسانی و قابلیت پیش‌بینی آن در اندازه­ گیری هر آنچه اندازه می­ گیرد. این کیفیت، در هر نوع اندازه‌گیری، یک امر اساسی است.

مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می­ شود. اکثر سازندگان آزمون و محققان اگر ضریب پایایی ۹۰% یا بیشتر را به دست آورند، احساس رضایت می­ کنند، اما از ضریب کمتر از ۷۰% ناراضی می­ شوند.

نگاهی دقیق تر

پایایی یک آزمون تا حدی تابع طول آزمون است. هر چه طول آزمون بیشتر باشد، پایایی آن بیشتر است. دامنه ضریب پایایی از صفر تا ۱+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است.

پایایی تا حدی تابع ناهمگنی گروه نیز است. ضریب پایایی با افزایش گستردگی یا ناهمگنی آزمودنی‌هایی که در آزمون شرکت می ­کنند، افزایش می ­یابد. بر عکس، هر چه گروه نسبت به ویژ­گی ه­ایی که اندازه­ گیری می­ کند، همگن­ تر باشد، ضریب پایایی کمتر خواهد بود.

پایایی مجدد یا باز آزمایی (Test-Retest) :

این روش عبارت است از ارائه یک آزمون بیش از یک بار در یک گروه آزمودنی تحت شرایط یکسان. برای محاسبه ضریب پایایی با این روش، ابتدا ابزار اندازه گیری بر روی یک گروه آزمودنی اجرا شده و سپس در فاصله زمانی کوتاهی دوباره در همان شرایط، آزمون بر روی همان گروه اجرا می‌شود. نمرات بدست آمده از دو آزمون مورد بررسی قرار گرفته و ضریب همبستگی آنها محاسبه می‌شود. این ضریب نمایانگر قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار است.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد