کد محصول: 622

تعداد صفحه: 13 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

مقدمه

نانوتکنولوژی یک پدیده علمی چندمنظوره، شامل ساخت و استفاده از مواد، ابزارها وسیستم‌ها درمقیاس نانو است، درواقع به معنای علم دستیابی به زیرساخت‌های پدیده‌ها و استفاده ازسیستم‌هایی در سطح مولکولی با عملکرد جدید است. امروزه نانو تکنولوژی درزمینه‌های بسیاری رسوخ کرده که شاید بتوان گفت مهم‌ترین آن داروسازی است که منجربه وجودآمدن دارورسانی نوین شده است.

دارورسانی در بهبود روند درمان امیدهای بسیاری ایجاد کرده است که از جمله می‌توان به کاربردهای آن در بیماری‌های صعب العلاج اشاره کرد.

دارورســانــی نــویـن مـوفقیـت‌هـای چشمگیـر خود را مدیون نانو ذرات است که نانو ذرات نیز به نوبه خود مدیون خصوصیاتی چون :

۱- ظرفیت بالا برای حمل دارو

۲- سطح فعال بسیار وسیع برای واکنش

۳- کوچکی مناسب برای عبور ازسطوح خونی

۴- قابلیت تجمع دربافت هدف

۵- سمیت پایین

اســـت .‌صــنــعـــت داروســـازی از نــقـطــه نـظــر دارورسـانـی ، تـاکـنـون از طـریـق فـنـاوری نانو به دسـتــاوردهــای چـشـمـگـیــری رسـیـده اسـت. در سیستم دارویی قدیم به علت غیرواقعی بودن دز دارویی، از لحاظ مقدار نیاز برای درمان، بسیاری از آن در دســتــگــــاه گــــوارش، گـــردش خـــون و بافت‌های واسط به هدر می‌رفت تا مقدار مورد نظر به سلول‌های هدف برسد که می‌تواند این داروهـــای جـــذب شــده در طــول مـسـیــر ایـجــاد عـوارض جانبی کند که در بیماری‌های دیابتی وسـرطان، باعث ریزش مو و عوارض بسیاری خواهد شد یا تزریق مکرر باعث دردناک شدن بافت‌ها می‌شود که برای بیمار، غیر قابل تحمل اســـت؛ امـــا فــنـــاوری نـــانـــو در دارورســانــی راه حل‌هایی اندیشیده است.

دارورسانی نوین عبارتند از: رساندن دارو در یک زمان و با دز کنترل شده به اهداف دارویی خاص، این کار به نحو چشمگیری، ایمن تر و بسیار موثرتر از پخش دارویی در تمام بدن است که سبب می‌شود عوارض جانبی و دز مصرفی کاهش یابد.

در واقع رساندن دارو در یک زمان معین با دز کنترل شده به اهداف خاص که باعث کاهش عوارض جانبی، درمان سریع تر و اختصاصی برای هر یک از افراد است. این شیوه دزهای مصرفی را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث دل گرمی بیماران برای ادامه رژیم مصرف دارویی صحیح شود. استفاده بهتر از دارورسانی ، اجازه استفاده ازروش‌های درمانی جدید را می‌دهد. این فناوری جدید، امکان استفاده از داروهای بسیار سمی را نیز می‌دهد. سیستم‌های دارورسانی نوین برای این‌که قادر به رساندن دز مورد نیاز دارو در زمان معین به سطح هدف باشند از سیستم‌های طراحی شده نانومتری فعال یا غیر فعال استفاده می‌کنند، پس باید این گونه گفت که گذر از گذرگاه نانوتکنولوژی برای رسیدن به اهداف نهایی دارورسانی الزامی است.

مهم‌ترین نانو ساختارها و نانو داروهایی که در دارورسانی نوین کاربرد دارند عبارتند از:

۱- لیپوزوم‌ها برای نفوذ بهتر

۲- کپسوئید و ویروس‌ها برای انتقال دارو

۳- نانو ذرات مورد استفاده برای انتقال دارو

۴- نانوکپسول ها

۵- نانوسرنگ‌های سلولی

۶- دارورسانی با نانوسوسپانسیون

۷- استفاده از ماکرومولکول‌های خود تجمع دهنده برای حمل دارو

‌پرواضح است که امروزه داروهای قدیمی و تا حدودی کنونی دیگر مورد استقبال شرکت‌های داروسازی واقع نمی شود. حال آن که رسوخ نانو تکنولوژی در صنعت داروسازی منجر به دگرگونی‌های شگرفی شده است که از جمله آن‌ها دارورسانی نوین است. شاید بتوان گفت دارورسانی نوین انقلاب علمی -تجاری داروسازی و پزشکی بوده است که نسیم نوید بخش بیشتر و بهتر زندگی کردن را به انسان می‌دهد.

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد