کد محصول: 733

تعداد صفحه: 45 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 35000 تومان

مقدمه
در شیمی معدنی علاوه بر موادی که از مولکول های مجزا تشکیل شده اند، با عده زیادی از موادی که شبکه نامحدودی از اتم دارند نیز سر و کار داریم. اکثر عناصر ساختمانی از نوع اخیر دارند. مثلاً بیش از نیمی از عناصر فلز هستند که در آنها صف های انباشته اتم ها به وسیله الکترون های غیر مستقر بهم متصلند. در حالی که عناصر دیگر مثل کربن، سیلیکون، ژره نیوم، فسفرقرمز و سیاه،بور شبکه های نامحدودی دارند که پیوندهای آنها صف های اتم ها بوسیله پیوندهای مستقر قطبی بهم متصل می باشند. البته میزان قطبیت پیوندها فرق می کند و این طبقه از مواد بیشتر به سمت شبکه های یونی یک مورد حد که در آنها یونها بوسیله نیروهای کولمبی بین بارهای مخالف بهم اتصال می یابند. گرایش دارند. علاوه بر این ها جامداتی وجود دارند که از مولکول های شخصی و کوچکی تشکیل شده اند و نه این که شبکه نامحدود و منظمی از اتم ها دارند . نمونه آنها شیشه و پلیمرها هستند درست است که اکثر مواد مولکولی ، فاز تبلور جامد می دهند ولی به دلیل اثرات متقابل بین مولکولی نسبتاً ضعیف، بلوری بودن آنها معمولاً اهمیت شیمیایی ناچیزی دارد اگر چه ارزش علمی آن زیاد است، زیرا بررسی ساختمان های مولکولی آنها بوسیله اشعه ایکس آسان می شود.
A-جامدات یونی:
در جامدهای یونی، انرژی پیوند جاذبه الکتروستاتیکی یون ها مثبت و منفی است. بطور کلی در یک شبکه بلور انرژی های زیر وجود دارد .

۱-انرژی واندرواسی مربوط به هسته هریون براکترون های لایه ظرفیت یون های مجاور

۲-انرژی جاذبه الکتروستاتیکی بین یون های ناهمنام

-(و انرژی فوق پایدار کننده سیستم بلوری هستند. اما انرژی های همنام و انرژی دافعه الکترون های یون های مجاور انرژی دافعه هسته مجاور، سیستم بلوری را تضعیف می کنند.

  • در ساختار بلورهای یونی شرط های زیر وجود دارد.

۱-بارالکتریکی کلی بطور خنثی است.

۲-آنیون ها و کاتیون ها در شبکه بلور به یکدیگر مماس هستند.

۳-در هر بلور تا حد امکان یون ناهمنام اطراف هر یون قرار می گیرد تا نیروی جاذبه ماکزیمم شود و یون های همنام باید بیشترین فاصله را از یکدیگر داشته باشند.

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد