کد محصول: 635

قیمت: رایگان

ترانسفورماتور ۱۰۰۰ کیلوولت

با روند رو به رشد مصرف انرژی الکتریکی در قرن بیست و یکم ، شرکت برق توکیو(TEPCO)تصمیم به توسعه شبکه انتقال ۱۰۰۰ کیلوولت داشته و لذا در حال حاضر مشغول آزمایش های میدانی تجهیزات ۱۰۰۰ کیلوولت در پست (شین هارونا) می باشد. در این راستا برای تامین تجهیزات مورد نیاز سیستم قدرت ۱۰۰۰ کیلوولت با همکاری شرکت میتسوبیشی الکتریک ( کارخانه آکو ) یک اتو ترانسفورماتور تکفاز نوع shell یا زرهی با تنظیم کننده ولتاژ تحت بار(LVR)طراحی و ساخته شده که در متن حاضر به معرفی مشخصات ، ساختمان، آزمایش ها و چگونگی حمل و نقل آن پرداخته می شود. در حالت سه فاز ظرفیت سیم پیچ های اولیه و ثانویه ۳۰۰۰ مگاولت آمپر و ظرفیت سیم پیچ ثانویه آن دارای ظرفیت ۱۲۰۰ مگاولت آمپر می باشد که برای تامین بار راکتیو مورد نیاز خطوط ۱۰۰۰ کیلوولت در نظر گرفته شده است . برای اینکه در حین اتصال کوتاه با جریان های شدیدی درگیر نباشیم و تجهیزات منصوبه غیر عادی نباشند به جای اینکه همانند ترانسفورماتور ۵۰۰ کیلوولت سمت ثالثیه را ۶۳ کیلوولت انتخاب کنیم ، از سطح ولتاژ ۱۴۷ کیلوولت استفاده می کنیم. برای این ترانس امپدانس درصد، ۱۸ درصد انتخاب شده است، که از یک طرف ماکزیمم پایداری را برای شبکه ایجاد نماید و از طرف دیگر جریان اتصال کوتاه محدود میشود و در نهایت یک طرح اقتصادی برای ترانسفورماتور انتخاب شده است . این ترانسفورماتور دارای ۲۷ تپ در بازه های ولتاژ خط ۶/۱۱۳۶ کیلوولت تا ۶/۹۸۶ کیلوولت بوده و برای بررسی قدرت عایقی آن در برابر اضافه ولتاژهای گذرا، آزمایش های ولتاژ ایستادگی در فرکانس قدرت با شرایط و آزمایش ولتاژ ایستادگی(در اولیه ۱۹۵۰ کیلوولت و در ثانویه ۱۳۰۰ کیلوولت) انجام شده است. در آزمایشهای بالا E ولتاژ فازی معادل     می باشد. برای رعایت شرایط زیست محیطی سطح صدای قابل قبول ۶۵ دسی بل برای آن در نظر گرفته شده که برای کنترل این سطح از صفحات چند صدای فلزی در ترانسفورماتور استفاده شده است خنک سازی این ترانسفورماتور با روغن و هوای تحت فشار انجام می گیرد. از آنجا که هر ترانسفورماتور ۱۰۰۰ کیلوولت هم از نظر ولتاژ و هم از نظر ظرفیت معادل دو برابر ترانسفورماتور ۵۰۰ کیلوولت میباشد و از طرفی بیشتر سیستم های حمل و نقل ریلی و دریائی و یا فضایی در حد یک ترانس ۵۰۰ کیلوولت میباشند ، لذا این ترانس به دو واحد که هر واحد ظرفیت و حجم یک ترانس ۵۰۰ کیلوولت را دارد تقسیم می شود. در ترانس تهیه شده هر واحد در حالت تکفاز ظرفیت ۳/۱۵۰۰ مگاولت آمپر و هر کدام تنظیم کننده ولتاژ جداگانه داشته و در محل نصب این دو واحد از طریق یک داکت T شکل با بوشینگ روغن – گاز با هم موازی می شوند. برای کاهش عایق ها و در نتیجه کاهش حجم ترانسفورماتور طراحی سیم پیچی و عایق ها باید به گونه ای باشد که شدت میدان الکتریکی تا حد ممکن کاهش یافته و درجه خلوص روغن ترانس نیز تا حد ممکن بالا باشد. برای بارگیری در کشتی، متعلقات هر ترانسفورمرز نظیر واحدهای خنک کنندگی و سایر بخش های آن جدا شده و در فضایی با طول ۸ متر ، عرض ۳ متر و ارتفاع ۴ متر قرار داده می شوند. عموما بارگیری به گونه ای است که برای مسافت های طولانی در حد ۱۰۰۰ کیلومتر هیچگونه آسیبی به واحد نرسد.

در محل نصب ترانسفورماتور در پست، هر دو واحد جداگانه برروی یک قاب فلزی برروی زمین بسته شده و سپس از طریق داکت T شکل به همدیگر وصل می شوند تا یک ترانس تکفاز ۱۰۰۰ کیلوولت را تشکیل دهند. سپس این ترانس تکفاز تحت آزمایش کارآگاهی نسبت تبدیل ، مقاومت ، امپدانس سیم پیچها و مقاومت عایقی قرار می گیرد. اولیه و ثانویه و ثالثیه ترانس تکفاز ۱۰۰۰ کیلوولت از طریق اتصال گاز(SF6)متصل می گردند. سپس با استفاده از سه ترانس تکفاز ، بانک ترانس های سه فازی ایجاد می کنند. در نهایت این ترانس سه فاز تحت آزمایش های تضمین سیستم خنک کنندگی ، آزمایش جریان هجومی، تعیین جریان نشتی قرار می گیرند. این آزمایشات برای یک دوره دو ساله انجام می شود.