کد محصول: 1510
تعداد صفحه: 14 صفحه
نوع فایل: PDF,Word
قیمت: 31000 تومان
مقدمه
بویلر یا دیگ بخار(به انگلیسی: Boiler) دیگ بخار عبارت است از یک مخزن بسته که در آن بخار آب جهت استفاده در خارج از آن توسط گرمای ناشی از احتراق سوخت تولید میشود. داخل دیگ بخار شامل دو بخش طرف آتش و طرف آب است. سطح گرمایی دیگ بخار به مجموع کلیه سطوح در طرف آتش دیگ بخار اطلاق میشود. تمام بخشهای داخلی و تحت فشار یک دیگ بخار از آلیاژهای آهنی ساخته میشوند. دیگهای بخار از نظر نوع جنس به دو دسته چدنی و فولادی تقسیمبندی میشوند. دیگ بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار ساخته میشود. اکثر دیگهای بخار از نوع فولادی هستند
تاریخچه
جیمزوات مخترع اسکاتلندی که اغلب از او به عنوان مخترع ماشین بخار یاد میشود چهره اصلی انقلاب صنعتی است. وات در واقع اولین سازنده ماشین بخار نیست. هرو او آلکساندریا در قرن اول میلادی ابزارهای مشابهی را توصیف کرده بود. در سال ۱۶۹۸ توماس ساوری ماشین مشابهی را به ثبت رساند که برای تلمبه کردن آب از آن استفاده میشد و در ۱۷۱۲ توماس نیوکومن نوع پیشرفتهتری از آن را به ثبت رساند. با وجود این ماشین ساخته شده توسط نیوکومن کارایی بسیار کمی داشت و آن را فقط برای خارج کردن آب از معادن زغال سنگ به کار میگرفتند. وات با اینکه فقط یک دوره کارآموزی یکساله را در زمینه ابزارسازی گذرانده بود ولی از استعداد ابداع و نوآوری فراوان برخوردار بود. وی در سال ۱۷۶۴ هنگامی که مشغول تعمیر یک مدل از ماشینهای نیوکومن بود به ماشین بخار علاقهمند شد. وات اصلاحاتی آنچنان مهم و ارزنده در ماشین اختراعی نیوکومن به عمل آورد که میتوان او را مخترع اولین ماشین بخار دانست. اولین تغییر مهم وات که در سال ۱۷۶۹ به ثبت رساند اضافه کردن یک محفظه جداگانه تراکم بخار بود.
فهرست مطالب
مقدمه ۱
تاریخچه ۱
انواع دیگ بخار ۲
انواع دیگ های بخار و طبقه بندی آنها ۳
دیگ های لوله آتشی(Fire Tubes) ۷
دیگ های لوله آبی (Water Tubes) ۷
دیگهای بخارصنعتی ۸
ظرفیت و شرایط طراحی ۹
دیگهای بخار یکپارچه ۹
ظرفیت و شرایط طراحی ۱۰
دیگهای بخار صنعتی – نیروگاهی(sn ) ۱۰
ظرفیت و شرایط طراحی ۱۱
دیگ لوله آبی ۱۲