کد محصول: 1424

تعداد صفحه: 29 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 35000 تومان

فلسفه حقوق از دیدگاه اسلام

چکیده

فلسفه حقوق به بحث از معنا و مبناى الزام‏آور بودن قواعد حقوقى و تمایز قواعد حقوقى، اخلاقى و مذهبى مى‏پردازد . فلسفه حقوق به نظریه ‏هاى کلى درباره حقوق، قطع نظر از نظام یا شعبه خاص توجه دارد . در زبان فارسى این مباحث در ذیل عناوینى چون کلیات حقوق و نظریه کلى حقوق هم بحث مى‏شود .

در این مقاله، ابتدا ضمن تعریف واژه‏هاى مربوط، به سابقه تاریخى فلسفه حقوق اشاره شده، و جهات نیاز به تدوین فلسفه حقوق مطرح مى‏شود و با تعیین موضوع فلسفه حقوق، مکاتب حقوقى معرفى و مبناى حقوق از دیدگاه مکتب‏هاى تحققى و آرمانى و حقوق فطرى و اسلام بیان مى‏شود، آن‏گاه انتقادات وارد بر مکاتب حقوق طبیعى و پوزیتویستى به اختصار شرح داده مى‏شود .

در ادامه، مبحث مهم هدف حقوق در نظریه فردگرایان و اجتماع گرایان را طرح و به اختصار بررسى مى‏شود .

کلید واژه: حقوق، فلسفه حقوق، مکاتب حقوقى، قواعد حقوقى

۱. معناى فلسفه حقوق

الف) معناى فلسفه

فلسفه به معناى عشق به معروف است، از اندیشیدن درباره امور مایه مى‏گیرد و تلاشى است عقلى براى رسیدن به حقیقت و پى بردن به مبانى رویدادها.

واژه فلسفه که در زبان‏هاى شرقى با این تلفظ به کار مى‏رود، در اصل واژه‏اى است‏یونانى و متشکل از دو بخش philos ، یعنى عشق و سوفیا sophia ، یعنى خرد و فرزانگى . فیلوسفیا به معناى عشق به خرد و فرزانگى و دنباله‏روى از آن است .

خاستگاه فلسفه غرب (یونان) کناره آسیاى صغیر در قسمت‏باخترى بود که ایونى یا ایونیه، (lonia) نام داشت و از مستعمره‏هاى یونان به شمار مى‏آمد . ایونیان نخستین فیلسوفان یونانى بودند .

هومر، شاعر حماسه‏سرا و نامدار از ایونیه بود، این نشان مى‏دهد که نخستین آغازگران فلسفه منظم و بزرگ‏ترین شاعر یونان هر دو به ایونیه وابستگى داشته‏اند.

اگر چه فلسفه در مشرق زمین تاریخى بس کهن‏تر دارد، فلسفه غرب از سده ششم پیش از میلاد پدیدار شده است . این که فلسفه یونان از هند، چین، مصر و ایران باستان گرفته شده یا نه، موضوع جستار و پژوهش کارشناسان این رشته قرار گرفته است .

فیلسوفان نخستین سراسر آگاهى و شناخت را به عنوان حوزه کار خود در اختیار داشتند.

در روزگار افلاطون (۴۲۴- ۳۴۷ پ . م) و ارسطو (۳۸۴- ۳۲۲ پ . م) فیلسوفان نه تنها به منطق، ریاضیات، علم طبیعى، پزشکى، جهان‏شناسى، روان‏شناسى، اخلاق و روان‏شناسى و نظریه سیاسى مى‏پرداختند، بلکه به نقد ادبى، هنر و بر روى هم زیباشناسى نیز دست مى‏یازیدند . 

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل مقالات هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد