کد محصول: 1387

تعداد صفحه: 90 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 31000 تومان

فصل اول

استانداردنمودن کالا

اهمیت ونقش کالا :

اهمیت کالا در ساز مانها ، کشورها واصولا”در مجموعه جهان بر کسی پوشیده نیست، با بررسی تراز نامه ها هرسازمان ویا هرشرکتی متوجه میشویم که قسمت عمده دارائی های آن شرکت/سازمان را موجودی کالا تشکیل می دهد . شاید چیزی حدود۵۰ تا۶۰ درصد هزینه هر پروژه  مربوط  به کالای آن می باشد. بعنوان  مثال درشرکتی ملی گازبیش از۶۰ درصد کل بودجه های عملیاتی آن مربوط به تامین کالا های مورد نیاز می باشد که از بنظرمی رسد سایر شرکت های تابع وزارت نفت هم همین وضع را داشته باشند .

متأسفانه در کشور ما نقش کالا در فعالیت های تولیدی/ بازرگانی چندان که باید  شناخته نشده است این عد متوجه کافی به مسئله ای که در اکثر مواقع قسمت اعظم منابع مالی و انسانی موسسات را به خود اختصاص می دهد. درهر گوشه وکنار به چشم میخورد. ازانباری های منازل گرفته تاانبارهای بزرگ کارخانه ها وسازمان های دولتی وخصوصی نگاهی  به انبارهای  کارخانجات  مختلف، شرکتهای حمل ونقل میدانهای بار، مغازه های کوچک وفروشگاه های بزرگ همه وهمه وضع نامطلوب موجود رابخوبی نشان می دهد. د ر کمتر مؤسسه ای با مسئله کالا بطورجدی برخورد شده است وآنجا هم که این مسئله  مطرح بوده است تنها به قسمت انبارداری، آنهم بصورت بسیار ابتدائی بسنده شده است. این برخورد با مسئله کالا تنها در سطح صنعت نبوده بلکه در مؤسسات علمی نیزازوضع مشابهی یرخوردار است .

در کمتر دانشکده ای در کشور موضوع  کالا  بعنوان شاخه ای اصلی از مد یریت تولید و    صنایع تد ریس می شود  واگر صحبتی از آن می شود  بسیار مختصر ودر حد چند  جلسه
آشنائی بیشتر نیست. شاید روزی برسد که اهمیت ونقش کالا در ساز مانها بیشتر شناخته  شودودر مجامع علمی جایگاه واقعی خود را باز یابد انشاءا… علی ا یحال وابستگی های سیاسی و اقتصادی رژیم گذشته وبعضاٌ اولویت دادن ملاحضات سیاسی به مسائل فنی وصنعتی تمامی کشوررا به نمایشگاهی ازانواع ماشین آلات وکالاها  صنعتی تبدیل کرده است که صنایع نفت وگاز نیز غرفه بزرگی از آن را تشکیل می دهند به  عنوان مثال در حال حاضر تأسیسات موجود درشرکت ملی گاز ایران مانند پالا یشگاه های  گاز وایستگاه های تقویت  فشار که در حال کار می باشد توسط مهند سین  مشاور خارجی طراحی و توسط  پیمانکاران ایرانی و خارجی احداث  گردیده است و انتخاب آنها عمد تا ًبا  ملاحظات سیاسی ، اقتصادی انجام گرفته ونه به لحاظ بررسی های فنی .

پیما نکاران و سازند گان و تأ مین کنند گان کالا و اجناس و ماشین آلات  نیز جزئی از این    زنجیره بوده اند  لذا  گروه مزبور با شناختی که از وسائل و کا لاهای مورد مصرف دراین تأسیسات داشته اند سعی نموده تا کالاها وماشین آلات واجناس را مصرف نمایند که منابع  اقتصادی خود و یا کشور متبوعه آنها را تا سالهای سال از طریق فروش قطعات ید کی  و وجایگزینی دستگاههای خارج از  رده تأمین نمایند حتی دربعضی موارد هیچگونه تعهدی در مورد تأمین قطعات ید کی نداشته ویا اگر داشته اند بطور محدود بوده است .از این رو انتخاب ماشین آلات ود ستگاههای مورد نیاز خریداری شده برحسب توصیه آنان وبد ون  درنظر گرفتن مسائل فنی ونیاز های واقعی بوده است.

استاندارد نمودن و طبقه بندی کردن کالاهای صنعتی مورد استفاده صنایع  تحت  پوشش  وزارت نفت یکی از گامهای مهم در راه هماهنگی سازمانهای مختلف ووزارت نفت بوده و حرکتی است در جهت نیل به خود گردانی صنعتی ونهایتاً خود کفائی صنعتی واستقلال فنی و اقتصادی کشور انشاءا…

شناسایی د قیق، کالاهای صنعتی وبموازات آن استاندارد نمود ن کالاها براساس د و واقعیت استوار است. ابتدا رعایت  مسائل فنی و ایمنی  و سپس رعایت اهداف استرا تژیک انقلا ب اسلامی که این به معنای وابستگی هرچه کمتردرزمینه هائی است که توانمند یهای لازم در کشور وجود دارد ودر عین حال موجبات بهره وری هرچه بیشتر از امکانات بالقوه وبالفعل داخلی در راستای نیل به خود کفائی صنعتی و استقلال واقعی را فراهم خواهد آورد . متأسفانه بعلت فقدان اطلاعات دقیق ومتمرکز زیا نهای ناشی از مصرف کالاهای مشابه  با مارکهای مختلف وبا تغییرات جزئیقابل لمس نمی باشد. بعنوان مثال یک بررسی اجمالی در  تأسیسات مختلف نشان می دهد که در دو تأسیسات مشابه برای یک امر معین مثل ایستگاه های تقویت  فشار گاز  که دارای  یک نوع عملیات  و یک بازدهی  می باشد علیرغم اینکه  عملیات احداث ومونتاژد ستگاههاهمزمان به مرحله اجراگذاشته شده است لیکن با توجه به اینکه پیمانکار اجرائی آن یک شرکت آلمانی بوده کلیه سیستمها و وسائل و ماشین آلات آن آلمانی ودر تأسیسات مشابه چون پیمانکارآن انگلیسی یا فرانسوی بوده ودستگاهها از نوع فرانسوی یا انگلیسی وتأسیسات مشابه سومی ترکیبی از وسائل ودستگاههای همه کشورها مشترک المنافع یا به اصطلاح چند ملیتی بوده است .

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پروژه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد