کد محصول: 1845

تعداد صفحه: 153 صفحه

نوع فایل: PDF,Word

قیمت: 35000 تومان

تعیین رابطه صفات شخصیت سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان

چکیده

پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ بود. ۳۱۳دانش آموز (۱۵۳ پسر، ۱۶۰ دختر) به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه صفات شخصیت نئو، پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسال کولینز و رید و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایچ استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین صفات شخصیت و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان رابطه معنادار وجود دارد. هم چنین بین سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که از میان متغیرهای پیش بین، به ترتیب دو متغیر وظیفه شناسی و برون گرایی در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم هیجان به صورت مستقیم نقش داشتند و هم چنین دو متغیر روان رنجوری و تجربه پذیری در پیش بینی راهبردهای منفی تنظیم هیجان به صورت مستقیم و متغیر توافق پذیری به صورت معکوس نقش داشت. در نهایت، تبیین های احتمالی برای یافته ها و هم چنین پیشنهادات و محدودیت های این پژوهش ارائه شده است.

 کلید واژهها: راهبردهای مثبت تنظیم هیجان، راهبردهای منفی تنظیم هیجان، صفات شخصیت، سبک های دلبستگی، ابعاد دلبستگی

۱-۱- ﻣﻘﺪﻣﻪ
امروزه جهان با تحولات عظیم و پی در پی روبرو است، تحولاتی که دانش ها و نیازهای جدیدی می آفریند. نیازهایی که از یک طرفی به رفاه بیشتر جوامع کمک می کند و از طرف دیگر به مشکلات آنها می افزاید که موجب بروز برخی بیماریها و ناراحتی های روانی و تضعیف روابط و ارزشهای انسانی گردیده است. در واقع مشکلات انسانها پیچیده تر و متنوع تر شده است، همه انسانها هیجانها و عواطف را در زندگی خود تجربه می کنند و این کاملاً طبیعی است که در مواجهه با موقعیت های گوناگون، هیجانها و عواطف متفاوت از خود نشان دهند. اما هیجانها و عواطف منفی شدید، غیر عادی است و نه تنها سازنده نیست، بلکه آثار مخرب و زیان باری دارد (کاویان پور، ۱۳۹۱).
ﻫﻴﺠﺎن همانا یکی از اجزای زندگی روانی و ﭘﺪﻳﺪه ای اﺻﻠﻲدرﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و ﻧﻘﺶ ﺑﻪﺳﺰاﻳﻲ در ﺑﻘﺎ و اﻧﻄﺒﺎقﮔﻮﻧﻪ اﻧﺴﺎن دارد (ﮔﺮاس و ﺗﺎﻣﭙﺴﻮن ، ۲۰۰۷؛ ﻧﺲ و اﻟﺰورث ، ۲۰۰۹). از نظر پاسر و اسمیت ( ۲۰۰۱)، ﻫﻴﺠﺎنﻫﺎ حالت عاطفی مثبت یا منفی هستند که از الگوی شناختی، فیزیولوژیکی و واکنش های رفتار نسبت به رویداد ها ناشی می شوند (به نقل از صیادی، ۱۳۸۹). لویس و هاویلند (۲۰۰۰)، هیجان را نخستین علت ایجاد کننده شناخت، تصمیم و عمل
می دانند، موضوعی که می تواند در حل و پدید آیی مشکلات و تجارب بین فردی و درون فردی نقش بی بدیل داشته باشد. هیجان ها در سطح ﺑﻴﻦﻓﺮدی ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ از حالتﻫﺎی دروﻧﻲ و ﻣﻘﺼﻮدﻫﺎی رﻓﺘﺎری دﻳﮕـﺮان آﮔـﺎه ﺷـﻮد (ﻓﺮﻳجدا ، ۱۹۸۶؛ به نقل از زارع، لطیفیان و فولاد چنگ، ۱۳۹۲)، ﺗﺒﺎدلﭼﻨﻴﻦاﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑـﺮای رواﺑﻂ اﻧـﺴﺎﻧﻲ، ﺿﺮوری و ﺗﻌﻴﻴنﻛﻨﻨﺪه ﻣﻬﻤﻲ درﺑﻬﻜﺎﻣﻲ روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ. ﻋﻼوه ﺑﺮاﻳﻦ، ﻫﻴﺠـﺎن دارای ﻛﺎرﻛﺮدﻫـﺎی درونﻓـﺮدی ﻧﻈﻴـﺮ ﻳـﺎﻓﺘﻦ ﺑﻴﻨﺶ درﻣﻮرد ارزشﻫﺎیﺷﺨﺼﻲاﺳﺖ (ﺑﭽﺎرا، داﻣﺎﺳﻴﻮ و داماﺳﻴﻮ ،۲۰۰۰). به طور کلی، توانایی های هیجانی برای تشخیص پاسخ های هیجانی مناسب در مواجهه با رویدادهای روزمره، گسترش دامنه ی بینش و ایجاد نگرش درباره وقایع و هیجانات نقش مؤثری دارند. بنابراین کسانی که توانایی تشخیص، کنترل و استفاده ازاین توانش های هیجانی را دارند از حمایت اجتماعی، احساس رضایتمندی و سلامت روانی بیشتری برخوردار خواهند شد (تاج دهقانی، ۱۳۹۱). ﻻزم ﺑﻪذﻛـﺮ اﺳـﺖﻛـﻪ اﮔﺮﭼﻪ ﻫﻴﺠﺎن ﺑﺴﻴﺎرﻛﻤﻚﻛﻨﻨﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ آﺳﻴﺐزا ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺷـﺪ؛ ﻣـﺜﻼً ﻫﻨﮕﺎﻣﻲﻛﻪ در زﻣﺎن ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ اﺑﺮاز ﺷﻮد. هم چنین ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی ﻧﺎﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻫﻴﺠـﺎﻧﻲ در ﺑـﺴﻴﺎری از ﺷـﻜﻞﻫـﺎی آﺳـﻴﺐﺷﻨﺎﺳـﻲرواﻧـﻲ (ﻛﻤﭙﻞ- ﺳـﻴﻠﺰ و ﺑـﺎرﻟﻮ ، ۲۰۰۷)، مشکلات اﺟﺘﻤـﺎعی (اﻳﺰﻧﺒـﺮگ، ﻫـﻮﻓﺮ و واﮔـﺎن ؛ ۲۰۰۷،ﺷـﻴﻮر و ﻣﻴﻜﺎﻟﻴﻨﺴﺮ ، ۲۰۰۷) و ﺣﺘﻲ ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎی ﺟﺴﻤﻲ ﻧﻘﺶ دارﻧﺪ.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                    صفحه

فصل اول: طرح کلی پژوهش

۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲

۱-۲- بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………. ۵

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………… ۹

۱-۴- متغیرهای اساسی پژوهش………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

۱-۵- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

۱-۵-۱- هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

۱-۵-۲- اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲

۱-۶- فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. ۱۲

۱-۷- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………… ۱۳

۱-۷-۱- تعریف مفهومی صفات شخصیت……………………………………………………………………………………. ۱۳

۱-۷-۲- تعریف عملیاتی صفات شخصیت……………………………………………………………………………………..۱۳

۱-۷-۳- تعریف مفهومی سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………. ۱۳

۱-۷-۴- تعریف عملیاتی سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………. ۱۳

۱-۷-۵- تعریف مفهومی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان……………………………………………………… ۱۴

۱-۷-۶- تعریف عملیاتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان……………………………………………………… ۱۴

فصل دوم: پیشینه پژوهش

۲-۱- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶

۲-۲- پیشینه نظری……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶

۲-۲-۱- تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶

۲-۲-۱-۱- مبانی هیجان……………………………………………………………………………………………………………… ۱۶

۲-۲-۱-۲- تعاریف هیجان و نظریات مرتبط با آن………………………………………………………………………. ۱۷

۲-۲-۱-۳- ابعاد هیجان……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸

۲-۲-۱-۴- تعاریف مختلف تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………… ۱۹

۲-۲-۱-۵- انواع روش های تنظیم هیجان………………………………………………………………………………….. ۲۰

۲-۲-۱-۶- فرآیندهای مؤثر در تنظیم هیجانات…………………………………………………………………………. ۲۲

۲-۲-۱-۷- انواع استراتژی های هیجان از نظر گارنفسکی و همکاران………………………………………… ۲۸

۲-۲-۱-۸- انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان………………………………… ۳۰

۲-۲-۱-۹- نظریه های تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………. ۳۴

۲-۲-۱- ۱۰- تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله……………………………………………………….۳۵

۲-۲- ۱۱-۱- پیامد تنظیم مؤفق هیجانات………………………………………………………………………………….. ۳۶

۲-۲-۱۲-۲- پیامد تنظیم نامؤفق هیجانات…………………………………………………………………………………. ۳۷

۲-۲-۱۲- شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۹

۲-۲- ۱۲-۱- تعریف شخصیت…………………………………………………………………………………………………….. ۳۹

۲-۲-۱۲-۲- عوامل تعیین کننده شخصیت………………………………………………………………………………… ۴۱

۲-۲-۱۲- ۳- رویکردهای اصلی شخصیت……………………………………………………………………………………..۴۲

۲-۲-۱۲-۳-۱- رویکرد روان تحلیل گری……………………………………………………………………………………..۴۲

۲-۲-۱۲-۳-۲- رویکرد رفتار گرایی…………………………………………………………………………………………….. ۴۴

۲-۲-۱۲-۳-۳- رویکرد شناختی………………………………………………………………………………………………….. ۴۴

۲-۲-۱۲-۳-۴- رویکرد انسان گرایی……………………………………………………………………………………………..۴۵

۲-۲-۱۲-۳-۵- رویکرد صفات……………………………………………………………………………………………………….۴۵

۲-۲-۱۲-۴- نظریه های شخصیت………………………………………………………………………………………………. ۴۶

۲-۲-۱۲-۴-۱- نظریه بقراط………………………………………………………………………………………………………… ۴۶

۲-۲-۱۲-۴-۲- نظریه آلپورت……………………………………………………………………………………………………… ۴۶

۲-۲-۱۲-۴-۳- نظریه کتل………………………………………………………………………………………………………….. ۴۸

۲-۲-۱۲-۴-۴- نظریه آیزنک……………………………………………………………………………………………………….. ۴۹

۲-۲-۱۲-۴-۵- نظریه رابرت مک کری و پل کاستا……………………………………………………………………. ۵۱

۲-۲-۱۲-۴-۵- ۱- تاریخچه ای از پنج عامل بزرگ……………………………………………………………………. ۵۳

۲-۲-۱۲-۴-۵-۲- تفسیر ابعاد نظریه شخصیتی مک کری و کاستا…………………………………………… ۵۵

۲-۲-۱۲-۴-۶- نظریه ابن سینا……………………………………………………………………………………………………..۵۹

۲-۲-۱۳- دلبستگی………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۰

۲-۲-۱۳- ۱- تعاریف دلبستگی……………………………………………………………………………………………………. ۶۰

۲-۲-۱۳-۲- تفاوت دلبستگی با وابستگی……………………………………………………………………………………..۶۳

۲-۲-۱۳-۳- اصول نظریه دلبستگی………………………………………………………………………………………………۶۳

۲-۲-۱۳-۴- مراحل دلبستگی……………………………………………………………………………………………………… ۶۴

۲-۲-۱۳-۵- مبنای نظری دلبستگی……………………………………………………………………………………………. ۶۴

۲-۲-۱۳-۵-۱- نظریه های دلبستگی………………………………………………………………………………………….. ۶۵

۲-۲-۱۳-۵-۲- نظریه روان تحلیل گری فروید…………………………………………………………………………… ۶۵

۲-۲-۱۳- ۵-۳- نظریه آنافروید……………………………………………………………………………………………………. ۶۶

۲-۲-۱۳-۵-۴- نظریه اریکسون……………………………………………………………………………………………………. ۶۶

۲-۲-۱۳-۵-۵- نظریه یادگیری……………………………………………………………………………………………………. ۶۷

۲-۲-۱۳-۵-۶- نظریه کردارشناسی…………………………………………………………………………………………….. ۶۸

۲-۲-۱۳-۵-۷- نظریه شناختی……………………………………………………………………………………………………. ۶۸

۲-۲-۱۳-۵-۸- نظریه آدلر…………………………………………………………………………………………………………… ۶۹

۲-۲-۱۳-۵-۹- نظریه اشپیتز ……………………………………………………………………………………………………… ۷۰

۲-۲-۱۳-۵- ۱۰- نظریه ماهلر ……………………………………………………………………………………………………. ۷۰

۲-۲-۱۳-۵-۱۱-نظریه ملانی کلاین……………………………………………………………………………………………. ۷۱

۲-۲-۱۳-۵-۱۲- نظریه کارن هورنای………………………………………………………………………………………….. ۷۲

۲-۲-۱۳-۵-۱۳-نظریه هارلو………………………………………………………………………………………………………… ۷۲

۲-۲-۱۳-۵-۱۴- نظریه دونالد وینی کات……………………………………………………………………………………. ۷۳

۲-۲-۱۳-۵-۱۵- نظریه سالیوان…………………………………………………………………………………………………….۷۴

۲-۲-۱۳-۵-۱۶- نظریه مازلو……………………………………………………………………………………………………….. ۷۴

۲-۲-۱۳-۵-۱۷- نظریه دلبستگی بالبی………………………………………………………………………………………. ۷۴

۲-۲-۱۳-۶- انواع سبک های دلبستگی(سه گانه) در کودکان……………………………………………………. ۷۷

۲-۲-۱۳-۷- دلبستگی نوجوانان………………………………………………………………………………………………….. ۷۹

۲-۲-۱۳-۸-۱-  دلبستگی بزرگسالان…………………………………………………………………………………………. ۸۰

۲-۲-۱۳-۸-۲- سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان………………………………………………………….. ۸۲

۲-۲-۱۳-۹- تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک………………………………………………………………………… ۸۴

۲-۲-۱۳-۱۰- الگوهای فعال درونی…………………………………………………………………………………………….. ۸۵

۲-۲-۱۳-۱۱- الگوی چهارگروهی دلبستگی بزرگسال………………………………………………………………… ۸۷

۲-۲-۱۳-۱۲- تغییر در دلبستگی……………………………………………………………………………………………….. ۹۰

۲-۳- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………۹۲

۲-۳-۱- پژوهش های انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………. ۹۲

۲-۳-۲- پژوهش های انجام شده در خارج از  کشور …………………………………………………………………. ۹۸

۲-۴- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۱

فصل سوم: روش پژوهش

۳-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۴

۳-۲- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۴

۳-۳- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۴

۳-۴- نمونه  و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………..۱۰۴

۳-۵- ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۵

۳-۵- ۱- پرسشنامه شخصیتی نئو………………………………………………………………………………………………۱۰۵

۳-۵-۲-  پرسشنامه دلبستگی بزرگسال کولینز و رید………………………………………………………………. ۱۰۶

۳-۵-۳- پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان………………………………………………………………………………. ۱۰۸

۳-۶- نحوه اجرای پرسشنامه ها و جمع آوری داده ها……………………………………………………………… ۱۰۹

۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………… ۱۱۰

فصل چهارم : یافته های تحقیق

۴-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

۴-۲- یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۲

۴-۳- یافته های استنباطی………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

۴-۳-۱- آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

۵-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۵

۵-۲- بررسی و مقایسه نتایج پژوهش با یافته های پژوهش های پیشین………………………………… ۱۲۵

۵-۳- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۳

۵-۴- پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۴

۵-۴-۱- پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۴

۵-۴-۲- پیشنهادهای اجرایی…………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۴

۵-۵- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………… ۱۳۵

فهرست منابع و مأخذ

منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۶

منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۵

توجه: فایل های PDF فقط قسمتی از فایل پایان نامه ها هستند.

درگاه هوشمند کلیه کارت های بانکی عضو شتاب را پشتیبانی می کند

توجه: لطفا پست الکترونیک و شماره همراه خود را برای تکمیل سفارش وارد نمایید:

از این شماره همراه فقط برای خرید استفاده خواهد شد و هیچگونه استفاده ای دیگر نخواهد شد