کد محصول: 1414

قیمت: رایگان

کاربرد فلزات از گذشته تا کنون

با مراجعه به منابع معتبر درباره چگونگی به کار گیری فلزات مختلف از زمان کشف تا کنون اطلاعات بدست آورید:

استفاده از فلز

استفاده از فلز در خاورمیانه و خاور نزدیک به حدود هزار سال پیش از میلاد باز می گردد. پیش از کشف فلز، در دوران نوسنگی، انسان از ترکیبات متفاوت فلزات که با رنگهای گوناگون در طبیعت مـوجود بود .برای آراسـتن خود درجشنها ، مـراسم مذهبی و جنگها یا نـقاشی برروی دیـوار غارها استفاده می کرد .

بر اساس مدارک موجود چنین به نظر می رسد که مس اولین فلزی بود که در فلز کاری مورد استفاده قرار گرفت.

شاید بتوان گفت که مرحله شناخت و استفاده از مس، به دلیل اهیمتش در گذشته و حال یکی از مهمترین مراحل پیشرفت و تحول تکنولوژی بشری است . وجود کانیهای مس در نقاط محدودی از جهان باعث رونق تجارت بین این مراکز با نقاط مصرف کننده شد.

و آمد و رفت بین این مراکز به اختلاط بیشتر فرهنگی منجر گردید . آغاز معدن کاوی مس را می توان استخراج مس از سنگ معدن مس چکشی دانست.

این نوع سنگهای معدنی در طبیعت به صورت گویهایی یافت می شود که وزن آنها از چند گرم تا چند کیلوگرم متفاوت است.

کهنترین اشیاء به دست آمده از مس ، اشیاء ساده ای هستند که با روش چکش کاری شکل گرفته اند . قـدیمی ترین نـمونه شیء مسی در ایران در فـاصله بین هزاره هفتم تا ششم ق.م. از تـپه عـلی کـش ( دوره علی کش ) ، تپه سیلک ( دوره اول ) و زاغه ( دوره چشمه علی ) به دست آمده است .

به دلیل فراوانی معادن مس در نقاط مختلف ایران از جمله کرمان ، اصفهان‌ ، خراسان ، زابلستان ، آذربایجان و ? ساکنان این سرزمین به سهولت توانستند این فلز را در اختیار داشته باشند .

نمونه های کاربرد

به تدریج و پس از کسب تجربه ، مراحل مختلف ذوب مس کشف شد. یعنی بشر با توانایی کنترل آتش و با ذوب سنگهای معدنی حاوی اکسید مس و کربناتهای مس توانست به مقدار بیشتری از مس دست یابد.

با استفاده از قالب برای ساختن ابزار و ادوات مورد نیاز زندگی از آن استفاده کند. در مورد وجود قلع در ایران نظریات متفاوتی ذکر شده است .

به طور مثال از خراسان و آذربایجان و سیستان به عنوان مناطق دارای ذخایر قلع نام برده شده است .علاوه بر این مناطق، مشخص شده است.

که قلع (( در اوایل دوره برنز ( مفرغ ) در کوههای دریای سیاه و کوههای زاگرس در شمال همدان بدست می آمد )) .

پس از کشف ذوب مس و دیگرفلزات ، فلز کاران توانستند با افزودن قلع به مس آلیاژ سختی به دست آورند و به دنبال آن عصر مفرغ آغاز شد .

می توان گفت که از حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد استفاده از آلیاژ مفرغ در خاورمیانه عمومیت یافت .

اولین نمونه ها در حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد در گورستان سلاطین اور به دست آمده است . استفاده از مفرغ برای ساختن اشیاء مختلف در مناطق گوناگون خاور نزدیک فزونی یافت.

منطقه لرستان ، چه از نظر تکنیک فلز کاری و تزئینات و چه از نظر تأثیری که بر فلز کاری ایران در ادوار بعدی داشته است جایگاه ویژه ای دارد .

لرستان منطقه است واقع در دره کوههای زاگرس که از باختر به عراق ، از خاور به بروجرد و نهاوند ، از جنوب به خوزستان و از شمال به کرمانشاهان محدود است .

جمع بندی

با مطالعات باستان شناسی بر روی نمونه های بدست آمده از لرستان ، که انواع ابزار آلات جنگی ، پیکان ، تبر‌ ، خنجر ، دهنه اسب ، سنجاق ، بتهای مفرغی ، صفحات مفرغی منقوش به تصاویر انسان و حیوان و وسایل آشپزخانه را شامل می شود روشن شده است که این اشیاء با دو روش قالب ریزی و چکش کاری ساخته شده اند .

در مورد تاریخگذاری اشیاء لرستان نظرات مختلفی ابراز شده است و قدمت این اشیاء را از ۳۰۰۰ سال تا سده هفتم ق.م. دانسته اند .

منبع: تارنمای آفتاب