کد محصول: 1427
تعداد صفحه: 13 صفحه
نوع فایل: PDF,Word
قیمت: 31000 تومان
چگونگی بهبود وضعیت درسی دانش آموزان در درس علوم تجربی
مقدمه: (طرح موضوع و بیان مساله )
علوم تجربی بخشی ازدانش بشری است که حاصل مطالعه وجست وجوی اودرشناخت جهان مادی ونظام وقوانین آن است.این درس بی شک یکی ازدروس پراهمیت دوره تحصیلی متوسطه اول محسوب می شود،چراکه پایه چهاردرس شیمی،فیزیک،زمین شناسی و زیست شناسی دوره متوسطه دوم رااین درس مهم تشکیل می دهد.بنابراین محتوای کتاب درسی علوم تجربی وروش تدریس آن ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.
متاسفانه در کشورما این درس تاحدودسال ۱۳۷۸بالاجبار باید با روش های قدیم تدریس مانند سخنرانی، پرسش وپاسخ و…تدریس می شد(به دلیل نوع محتوای کتاب درسی). اما توجه به گسترش نیازهای دانش آموزان ونیزاهمیت روزافزون علوم تجربی کارشناسان رابرآن داشت که درمحتوای این کتاب درسی ودرنتیجه درروش های تدریس آن تغییرات اساسی ایجاد کنند. لذا این تغییردرسال تحصیلی۸۷-۸۶باچاپ کتاب جدیدعلوم تجربی سال اول راهنمایی آغازشد.
یکی ازبخش هایی که درکتاب جدید دارای اهمیت زیادی است بخش مربوط به انجام آزمایش های این کتاب است که سعی شده است تاحدامکان بتوان آن هارابااستفاده از وسایل وموادآزمایشگاهی ساده تری انجام داد.
مسلما یکی از روش های مهم فعال تدریس،مخصوصا دردرس علوم تجربی انجام آزمایش است.چراکه کسب مهارت هایی مانند برنامه ریزی،مشاهده دقیق،اندازه گیری،ثبت دقیق ودرست اطلاعات،ارائه صحیح نتایج ویافتن ارتباط منطقی بین متغیرهاباانجام این فعالیت عملی ،ممکن ومیسرمی شود.
ازدیگرسوانجام آزمایش،آن هم توسط دانش آموزان وبانظارت معلم،آنان را قادر می سازد تا درباره اهداف آن فعالیت علمی به تفکربپردازندوبابررسی نتایج حاصله درک روشنی ازمفهوم آموزش داده شده به دست آورند. انجام آزمایش دررده بندی تکالیف برحسب حیطه های یادگیری درزمره تکالیف مهارتی می باشد که موجب پایداری آموخته هامی باشد.
فهرست مطالب
مقدمه: (طرح موضوع و بیان مساله ) ۳
اهداف گزارش : ۴
هدف تخصصی : ۴
اهداف جزئی : ۴
موانع یادگیری علوم تجربی چهارم ابتدایی ۵
ارزیابی از وضع موجود : ۵
جمع آوری اطلاعات ۶
پیشینه تحقیق: ۶
تجزیه وتحلیل وتفسیرداده ها: ۷
ارائه راه حل ها : ۸
انتخاب و اجرای راه حلها: ۹
ارزیابی بعد از اجرای راه حل ۱۰
ارزشیابی پایانی: ۱۰
مهمترین دلایل ضعف در مطالعه وپایین بودن نمرات: ۱۰
نقاط قوت : ۱۱
نقاط ضعف : ۱۱
نتیجه گیری و پیشنهادات : ۱۱
منابع و ماخذ: ۱۳